Jak dobrze pisać? - spec. dziennikarstwo i public relations 03-JDP-12PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- trud pisania. Jak zacząć, żeby dobrze skończyć,
- specjalnie dla… Jak trafić do adresata,
- teksty w kontekstach. Jak nie zaprzepaścić szansy,
- twórca, autor, narrator. Jak ocalić nadawcę,
- przekleństwo słownika. Jak dobierać słowa,
- treści, myśli, sensy. Jak posługiwać się danymi,
- anatomia tekstu. Jak to wszystko poukładać,
- cechy tekstu. Jak zrobić wrażenie,
- cytaty z Tacyta. Jak używać cudzych słów,
- same opisy. Jak przedstawiać świat,
- dramat, groza, horror. Jak wybrać konwencję,
- żeby nas czytano. Jak zaistnieć.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- przedstawić zróżnicowanie współczesnej polszczyzny pisanej,
- wyjaśnić rolę konwencji, gatunków i stylów w kulturze,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne z zakresu teorii aktu twórczego, warsztatu pisarskiego i studiów nad językiem,
- pisać teksty zróżnicowane pod względem celu, stylu i obiegu (np. paraliteracki, dziennikarski, promocyjny, urzędowy, popularnonaukowy etc.),
- dokonać w piśmie lub w mowie analizy krytycznej i interpretacji tekstów powstałych w ramach zajęć (prac własnych i cudzych),
- samodzielnie uzasadnić określony wybór środków kształtowania wypowiedzi,
- współpracować w zespole nad zadaniami twórczymi i krytycznymi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu, bardzo dobre korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, bardzo dobra znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej, bardzo dobra znajomość konwencji, gatunków i stylów, bardzo dobra umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, bardzo dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, bardzo wysoka kultura dyskusji.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie praktycznym – pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu i ich krytycznego analizowania.
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu, dobre korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, dobra znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej, dobra znajomość konwencji, gatunków i stylów, dobra umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, dobra umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, wysoka kultura dyskusji.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu, zadowalające korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, zadowalająca znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej, przeciętna znajomość konwencji, gatunków i stylów, zadowalająca umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, zadowalająca umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, kultura dyskusji na poziomie zadawalającym (np. przewaga czynników emocjonalnych nad merytorycznymi).
dostateczny (dst; 3,0): niezadowalająca umiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu (np. teksty nieoryginalne, wtórne, z błędami, niespełniające określonych kryteriów), przeciętne korzystanie z repertuaru środków kształtowania wypowiedzi, zadowalająca znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej, nikła znajomość konwencji, gatunków i stylów, słaba umiejętność samodzielnego komentowania prac teoretycznych, słaba umiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, niska kultura dyskusji.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieumiejętność pisania tekstów zróżnicowanych pod względem celu, stylu i obiegu, ubogi repertuar środków kształtowania wypowiedzi, niezadowalająca znajomość zróżnicowania współczesnej polszczyzny pisanej oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu, w tym brak umiejętności samodzielnego komentowania prac teoretycznych, nieumiejętność krytycznego analizowania tekstów cudzych, bierność w dyskusji.
Literatura
Zalecana literatura:
Bartmiński J., Styl potoczny, [w:] Język a kultura, t. 5: Potoczność w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz, F. Nieckula, Wrocław 1992 (dostępny online).
Dutka E., Kompozycja jako problem (nie tylko) retoryczny, [w:] Retoryka, red. M. Barłowska, A.Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Warszawa 2009, s. 77-97.
Eco U., Kilka weryfikacji: komunikat reklamowy, przeł. A. Weinsberg, [w:] tegoż, Pejzaż semiotyczny, Warszawa 1972.
Gajda S., Trudny powrót stylu, [w:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s. 23-28.
Grzelka M., Kula A., Przytoczenie w przekazie medialnym, Poznań 2012, rozdz. 1, s. 17-36.
Jerzyk E., Proces kreatywności i jego uwarunkowania w obszarze marketingu, Poznań 2007.
Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1998, s. 49-54 (1.7-1.8).
Kula A., Cechy stylowe publicystyki ekonomicznej na materiale „Polityki” z lat 1957-2004, Poznań 2010, rozdz. 1, s. 32-69.
Leśniewska Z., Kreatywność i oryginalność w reklamie: sztuka dla sztuki czy szansa na zwiększone sprzedaż?, „Harvard Business Review Polska”, nr 4, 2005.
Lewiński P. H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999, s. 43-69.
Łysakowski T., Wpływowe osoby. Gramatyka i perswazja, Warszawa 2005.
Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010, cz. I, s. 11-41.
Nieckula F., Język ustny a język pisany, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001, s. 98-113.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003, s. 108-118.
Przyborska-Borkowicz A., Scenariusze komunikacyjne uwarunkowane sytuacją, [w:]
http://cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/scenariusze_komunikacyjne_uwarunkowane_sytuacja/
Wilcz-Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2011, cz. I, s. 13-43.
Wilkoń A., Spójność i struktura tekstu, Kraków 2002, s. 135-157.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008, s. 37-58.
Żydek-Bednarczuk U., Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Kraków 2005, s. 229-253.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: