Informacja naukowa 03-IN-21PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- biblioteka i Internet w pracy humanisty; katalogi kartkowe i elektroniczne; witryna czasopism: przegląd i prezentacja,
- dokument i bibliografia dawniej i dziś – rys historyczny, definicje i typologia,
- pokaz dokumentów dawnych (zbiory specjalne Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu); rola i funkcja książki w kulturze,
- od inkunabułów do e-booków; dodzaje wydań; elektroniczne bazy pełnotekstowe,
- dokumentacja – rodzaje bibliografii, słowników, kompendiów źródłowych w postaci drukowanej i baz danych online oraz sposoby ich wykorzystania,
- bibliografia narodowa i bibliografie specjalne; od Bibliografii polskiej Estreicherów do baz danych w systemie Mak Biblioteki Narodowej,
- Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji; webliografia, czyli co jest dostępne w sieci,
- opis bibliograficzny: rodzaje, zasady, normy; metodyka sporządzania aparatu naukowego i bibliografii załącznikowej,
- przypisy: typy, zasady opracowania, normy cytowania,
- elementarne zasady poprawnej redakcji i edycji tekstu (referatu i prac dyplomowych); podstawowe reguły dobrego składu w komputerowym edytorze tekstu (wprowadzanie, poprawianie i formatowanie tekstu, przygotowanie wydruku).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi nazwać i zdefiniować różne rodzaje dokumentów i posługiwać się podstawową terminologią z zakresu bibliologii, bibliografii i informacji naukowej,
- potrafi nazwać i scharakteryzować rodzaje bibliografii i innych typów prac dokumentacyjnych istotnych dla badacza humanisty, rozróżniać wartość i funkcjonalność zbiorów tradycyjnych i cyfrowych oraz repozytoriów i baz danych dostępnych online,
- potrafi wykorzystać i zastosować metody i techniki nowoczesnej kwerendy bibliograficznej i bibliotecznej, wyszukiwać informację w źródłach tradycyjnych i cyfrowych; ocenić, opracować i uporządkować materiały źródłowe na zadany temat sporządzając typowe zestawienie bibliograficzne,
- potrafi przetworzyć i stosować poznane reguły i zasady bibliograficzne do samodzielnego sporządzenia opisów bibliograficznych, przypisów i komentarzy do prac pisemnych,
- potrafi przygotować wszelkie prace pisemne (referaty, prace dyplomowe) zgodnie z zasadami poprawnej redakcji i edycji tekstu w wersji elektronicznej (zna edytory tekstów i programy do prezentacji multimedialnych),
- potrafi organizować samodzielnie swój warsztat pracy i wykazywać dbałość o jakość i rzetelność wykonywanych zadań,
- potrafi współpracować z grupą w zakresie wymiany i weryfikacji wykorzystywanych materiałów postępując zgodnie z etycznymi zasadami wynikającymi z prawa autorskiego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; bardzo dobra orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; doskonała znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji; dobra orientacja w bibliografiach; doskonała znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; bardzo dobra orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; dobra znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; znajomość metodyki bibliograficznej oraz przeciętna umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy, która wymaga poważnego uzupełnienia.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; dostateczna orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; mierna znajomość metodyki bibliograficznej oraz wyraźne braki w umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w analizie oraz opracowaniu aparatu naukowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć i zagadnień szczegółowych z zakresu nauk pomocniczych i informacji naukowej; niewystarczająca orientacja w bibliografiach i cyfrowych źródłach informacji; niezadowalająca znajomość metodyki bibliograficznej oraz całkowity brak umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
Ayad Sara, Cave Roderick, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, przeł. E. Romkowska, Warszawa 2015.
Czachowska Jadwiga, Loth Roman, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977.
Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.
Gelb Michael J., Myśleć jak Leonardo da Vinci, przeł. P. Turski, wyd. 2 uzup., Poznań 2004.
Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, pod red. Leszka Kolankiewicza, Warszawa 2003.
Kopertowska-Tomczak Mirosława, ECDL. Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2009.
Pacek Jarosław, Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym, Warszawa 2010.
Polszczyzna na co dzień, pod red. Mirosława Bańko, Warszawa 2006.
Prokop-Kacprzak Aleksandra, Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji bez tajemnic, [w:] Zarządzanie informacją w nauce, pod red. D. Pietruch-Reizes, Katowice 2008, s. 187–195 [online]. [Dostęp: 10 września 2010]. Dostępny w Internecie: http://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=16624&dirids=1
Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
Starnawski Jerzy, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej, wyd. 3 zm., Warszawa 1982; wyd. 4, Warszawa 2012.
Szkutnik Zdzisław, Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań 2005.
Winek Teresa, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: