Główne tendencje literatury europejskiej w XXI wieku 03-GTL-22LPDM
Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Główne tendencje literatury europejskiej w XXI wieku
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-GTL-22LPDM
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy
4. Kierunek studiów: literatura powszechna
5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II stopień
6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje): II
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW): wykład, 30 godzin
9. Liczba punktów ECTS: 4
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: prof. dr hab. Bogusław Bakuła, bakula@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie
II. Informacje szczegółowe
1. Cele zajęć/przedmiotu:
- zaznajomienie studenta z ogólną tendencjami w rozwoju literatur minionego ćwierćwiecza w Europie.
- przedstawienie rozwoju literatur narodowych na tle głównych europejskich tendencji w kulturze;
- rozwijanie wiedzy dotyczącej zjawisk kanonicznych i procesu kanonizowania dzieł literackich na przełomie XX/XXI wieku;
- wskazania na miejsce i rolę polskiej literatury w zakresie estetycznego, artystycznego oraz ideowo-filozoficznego rozwoju literatury w Europie;
- kształtowanie postawy rozumienia literackiej wspólnoty kontynentalnej, regionalnej i wielokulturowej.
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu
Europa – ogólny obraz literatur regionu, ich zróżnicowania historycznego i dominant artystycznych w XX wieku. GTLE _01, GTLE _02, GTLE_4, GTLE _05
Główne nurty literackie w Europie, ich swoistość i znaczenie. GTLE _01, GTLE _02, GTLE_03
Postmodernizm (U. Eco, M. Kundera, P. Esterhazy W. Pielewin i in.). GTLE_01 – GTLE_6
Feminizm i gueer (E. Jelinek, A. Hollinghurst, M. Witkowski, T. Georgiev) GTLE_01 – GTLE_6
Literatura postkolonialna (S. Rushdie, J. Andruchowycz) GTLE_01 – GTLE_6
Literatura rozliczeń z historią (W. Jerofiejew i in.) GTLE_01 – GTLE_6
Literatura Holokaustu i postpamięci (I. Kertesz, A. Lustig, A. Janko) GTLE_01 – GTLE_6
Literatura mniejszości i migracji (P. Smaus, H. Muller, A. Bodor, M. Kundera, D. Lessing) GTLE_01, GTLE_02, GTLE_04, GTLE_06
Nowy regionalizm literacki, europejski realizm magiczny (G. Grass, C. L. Zafón, D. Lessing) GTLE_01 – GTLE_6
Literatura New Age ( P. Suskind, J. Rawling) GTLE_01 – GTLE_6
Literatura dokumentu (R. Kapuściński, S. Aleksijewicz) GTLE_01 – GTLE_6
Liberatura, hiertekstualność literacka (M. Joyce, R. Nowakowski) GTLE_01 – GTLE_6
Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU (proszę wskazać z proponowanych metod właściwe dla opisywanych zajęć lub/i zaproponować inne)
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Dyskusja
Metoda badawcza (dociekania naukowego)
Sposoby oceniania Symbole EU dla zajęć/przedmiotu
Egzamin ustny
Przykładowe zagadnienia na egzamin:
– Główne nurty ideowe w literaturze europejskiej na przełomie XX/XXI wieku.
– Postmodernizm literacki w Europie: przedstawiciele, teksty, cechy swoiste.
– Literatura nowego regionalizmu.
– Hipertekstualność wobec literackiej tradycji europejskiej.
– Polscy nobliści w zakresie literatury i ich miejsce w literaturze europejskiej.
Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta* Konsultacje 1
Czytanie wskazanej literatury 40
Przygotowanie do egzaminu 29
…
SUMA GODZIN 100
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
GTLE_01 potrafi przywołać informacje dotyczące najważniejszych wydarzeń w kulturze europejskiej końca XX i początku XXI wieku; K_W02, K_W04, K_U05, K_K05
GTLE _02 umie zreferować główne idee filozoficzne i społeczno-polityczne, które wywarły wpływ na rozwój literatur w Europie przełomu XX-XXI wieku; K_W03, K_W04, K_W08, K_U05, PL_U-08, K_K05
GTLE _03 potrafi wskazać ważne tendencje artystyczne w obrębie literatur europejskich, osadzając je we właściwym kontekście kulturowym; K_W02, K_W03, K_U04, K_U06, K_K05
GTLE _04 umie przeprowadzić kwerendę współczesnych dzieł literackich z wykorzystaniem źródeł elektronicznych tradycyjnych i ułożyć listę ważnych lektur; K_W03, K_U04, K_U08, K_K02
GTLE _05 potrafi wskazać różnice i podobieństwa między literaturą polską a innymi literaturami krajów Europy, wynikające z odmiennego doświadczenia historycznego i kulturowego; K_W03, K_W04, K_U04, K_K03
GTLE _06 potrafi zreferować problematykę wybranych dzieł literackich, które weszły do kanonu literatury europejskiej i światowej. K_W03, K_W04, K_U10, PL_U02, K_K02, K_K03
Kryteria oceniania
uczestnictwo w zajęciach;
umiejętność analizy, interpretacji oraz porównywania nabyta w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość i umiejętność porównywania literatur Europy w wybranych aspektach, wysoka świadomość znaczenia literatury w budowaniu tożsamości narodowej oraz regionalnej, bardzo dobre umiejętności analityczne oraz interpretacyjne wykazane podczas omawianie utworów literackich;
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie znajomości historii kultury oraz konkretnych przykładów związanych dziejami kultury w Europie;
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: niższa zdolność krytycznego rozpoznawania różnic i podobieństw w rozwoju literatur w Europie, słabsza wiedza przedmiotowa oraz umiejętności analityczno-interpretacyjne, zwłaszcza w zakresie porównywania;
3,5 – zadowalająca znajomość problematyki literackiej w Europie zadowalająca umiejętność porównawczej analizy oraz interpretacji wybranych utworów;
3,0 - zadowalająca znajomość poruszanej problematyki literackiej w Europie; niezadowalająca wiedza na temat metod i efektów porównywania utworów literackich;
2,0 - niezadowalająca znajomość problematyki przedmiotowej z obszaru wybranych zagadnień literatury europejskiej; niezadowalająca wiedza na temat arcydzieł, postaci głównych twórców kultury w Europie oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów umiejętności analizowania, interpretowania oraz porównywania dzieł literackich.
Literatura
– Bassnett, Susan. Literatura porównawcza w XXI wieku. „Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 6 (2009), s. 111-119.
– Dudek, Joanna. Miłosz wobec Conrada 1948-1959. Kraków 2014.
– Fiut, Aleksander. Być (albo nie być) środkowoeuropejczykiem. Kraków 1999.
– Iwasiów Inga, Gender dla średnio zaawansowanych. Warszawa 2008.
– Jauss, Robert. Historia literatury jako prowokacja. Warszawa 1999.
– Kundera, Milan. Sztuka powieści. Esej. Przeł. M. Bieńczyk. Warszawa 1998.
– Kundera, Milan. Zachód porwany, albo tragedia Europy Środkowej. Wrocław 1984 i nast.
– Literatura Europy. Historia literatury europejskiej. Pod red. Annick Benoit-Dasausoy i Guy’a. Fontaine’a. Gdańsk 2009.
– Literatura polska w świecie. Tom I. Zagadnienia recepcji i odbioru. Red. Cudak Romuald. Katowice 2006.
– Literatury zachodniosłowiańskie czasu przełomów (1890-1990). Przewodnik encyklopedyczny pod red. Haliny Janaszek-Ivaničkowej. T. 1, Katowice 1994; T.2, Katowice 1999.
– Narodowy i ponadnarodowy charakter literatury. Studia i rozprawy pod red. Marii Cieśli-Korytowskiej. Kraków 1996.
– Pisarski, Mariusz. Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy. Kraków 2013.
– Postmodernizm w literaturze i kulturze krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Red. naukowa H. Janaszek-Ivaničková, D. Fokkema. Katowice 1995.
– Wichrowska, Elżbieta. Europejski kanon literacki. Dylematy XXI wieku. Praca zbiorowa. Warszawa 2012.
– Woldan, Alois. Mit Austrii w literaturze polskiej. Kraków 2002.
– Współcześni Słowianie wobec własnych tradycji i mitów. Pod red. Marii Bobrownickiej, Lucjana Suchanka, Franciszka Ziejki. Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: