Teoretyczne podstawy kultury języka 03-FK-400
Treści programowe dla przedmiotu:
- przegląd ważniejszych wydawnictw z zakresu poprawności językowej; omówienie zawartości "Wielkiego słownika poprawnej polszczyzny PWN" pod red. Andrzeja Markowskiego (Warszawa 2004 i wydania następne),
- kultura języka jako dyscyplina językoznawcza; podstawowe pojęcia z zakresu kultury języka,
- struktura współczesnej normy językowej; typy norm językowych,
- typy innowacji językowych,
- innowacje uzupełniające w polszczyźnie XXI wieku,
- kryteria oceny innowacji językowych,
- współczesna norma frazeologiczna,
- kodyfikacja; polska polityka językowa,
- zjawisko mody językowej,
- zewnątrzjęzykowe tendencje rozwojowe w polszczyźnie XXI wieku,
- wewnątrzjęzykowe tendencje rozwojowe w polszczyźnie XXI wieku.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi właściwie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z poprawną komunikacją językową,
- wyjaśnia zależności między sytuacją komunikacyjną a poziomami normy, stosowanymi kryteriami oceny innowacji językowych,
- rozpoznaje i rozróżnia widoczne w tekstach tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny,
- rozstrzyga problemy poprawnościowe, z którymi styka się w różnych typach tekstów,
- dobiera środki językowe optymalnie dostosowane do sytuacji komunikacyjnej,
- rozpoznaje innowacje i zmiany językowe występujące w tekstach mówionych i pisanych, także elektronicznych,
- wybiera właściwe narzędzia do oceny innowacji językowych, w tym błędów,
- korzysta z dostępnych źródeł ortoepicznych,
- potrafi podjąć dyskusję nad statusem poprawnościowym form językowych w różnych sytuacjach komunikacyjnych,
- przekonująco uzasadnia prezentowaną przez siebie postawę wobec języka,
- umie kompetentnie popularyzować wiedzę z zakresu kultury języka, przyczyniając się do podniesienia poziomu kultury komunikacji językowej w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Zalecana literatura:
Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.
Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Wydanie nowe, Warszawa 2018.
Waszakowa Krystyna, Przejawy internacjonalizacji w słowotwórstwie współczesnej polszczyzny, Warszawa 2005.
Witalisz Alicja, Przewodnik po anglicyzmach w języku polskim, Kraków 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: