Teatralne lektury dramatu 03-F-TLD
Lektura wybranych utworów wiąże się z odczytaniem zawartego w nich projektu wykonawczego jako głębokiej struktury zarządzającej dziełem. W ramach zajęć zaproponowane zostaną: interpretacja konkretnych dramatów i spektakli, elementy analitycznych prób teatralnych, lektura tekstów teoretycznych poświęconych zagadnieniu „from page to stage”, aktorska interpretacja tekstu, przygotowanie reżyserskiej partytury teatralnej.
Z jednej strony zajęcia odpowiadają na pytanie „po co czytelnikowi teatr?”, z drugiej zaś pokazują, na ile sytuacja wykonania tekstu (od deklamacji wiersza po grand spectacle) pomaga przy pogłębionym odczytaniu utworu literackiego i rozszerzeniu palety jego interpretacji. Stanowią także warsztat dla osób wiążących swoją drogę zawodową z teatrem – przyszłych kierowników literackich/teatralnych dramaturgów, instruktorów zespołów amatorskich czy reżyserów.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Zalecana literatura:
U. Eco i in. Interpretacja i nadinterpretacja, przeł. T. Biedroń, Kraków 1996.
P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja. Wybór pism, przeł. P. Graf, Warszawa 1989.
J. Ziomek, Projekt wykonawcy w dziele literackim a problemy genologiczne, w: Problemy teorii dramatu i teatru, red. J. Degler, Wrocław 1988 i in. wydania.
Z. Raszewski, Partytura teatralna, w: Problemy teorii dramatu i teatru, op. cit.
I. Sławińska, Główne problemy struktury dramatu, w: Problemy teorii dramatu i teatru, op. cit.
R. Ingarden, Sztuka teatralna, w: Problemy teorii dramatu i teatru, op. cit.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: