Polski wiersz współczesny w kontekstach europejskich 03-F-PWW
Treści programowe dla przedmiotu:
- kwestia współczesności wiersza - co oznacza "wiersz współczesny"?; kwestie historycznoliterackie i terminologia teoretyczna (różne przykłady na przestrzeni XX i XX wieku),
- wiersze pejęte "ekologiczne"; perswazyjna siła wiersza; (re)petycja wiersza; kolorowanki albo barwa wiersza,
- funkcjonowanie meliczności wiersza (wiersz, który chce być piosenką),
- coś z niczego - jak czytać wiersz "minimalistyczny", jak go analizować?; wiersz "metafizyk",
- rytm a awangardowość wiersza; wiersz prozą - proza poetycka - poza granicami wiersza,
- zwierzę w wierszu; kontekst wiersza; zamykanie i otwieranie okna wiersza,
- problem tematyki albo "o czym jest ten wiersz?",
- konkret przedmiotu; ogrody wiersza; taki pejzaż; 15 minutowe spotkania z badaczami i poetami.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi uważnie przeczytać tekst i zwrócić uwagę na każdy jego element (łącznie z formą graficzną i foniczną),
- potrafi na temat wiersza rozmawiać i stawiać w odniesieniu do tekstu ważkie pytania o źródło i impuls powstania, o kontekst rodzimej oraz obcej literatury,
- potrafi stawiać pytania o kontekst kulturowy (np. muzyczny i malarski),
- potrafi zanalizować tekst i uruchomić wybrany kontekst,
- potrafi uruchomić odpowiednią metodologię np. „close-reading”; „komparatystykę”,
- dobrać do własnej analizy i interpretacji odpowiednią bibliografię.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student sprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w praktycznym zastosowaniu warsztatu badawczego).
dobry (db; 4,0): student dość sprawnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, analizuje, interpretuje tekst literacki, w razie potrzeby uruchamiając kontekst interdyscyplinarny.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student stawia hipotezy interpretacyjne; poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; niekiedy podejmuje próby wartościowania.
dostateczny (dst; 3,0): student próbuje stawiać hipotezy interpretacyjne; zazwyczaj poprawnie analizuje, interpretuje tekst literacki, choć nie zawsze uruchamia istotne konteksty; rzadko podejmuje próby wartościowania.
niedostateczny (ndst; 2,0): student podejmuje nieudane próby analizy i interpretacji i wartościowania.
Literatura
Podawana tematycznie na każdych zajęciach i przekazywana każdorazowa przy prezentacjach PPT i „TOPO” do zajęć w formacie pdf, bibliografia tematyczna.
Dodatkowo konstruowana wspólnie przez cały semestr (przydatne antologie, tłumaczenia, słowniki)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: