Poradnictwo w mediach 03-F-PM
Podczas zajeć studenci będą mieli okazję zapoznać się z poradami zamieszczanymi w różnych przekazach medialnych, skonfrontować te najnowsze z publikowanymi w prasie z II połowy XX wieku. Przedmiotem analiz stanie się zarówno ewolucja treści, jak i form gatunkowych. Omówione zostaną również porady publikowane w przestrzeni internetowej. Zajęcia o charakterze warsztatowym – ich celem – oprócz analizy tekstów – będzie przygotowanie do samodzielnego redagowania odpowiedzi na listy do redakcji oraz wywiadów i artykułów z zakresu poradnictwa. Nabyte umiejętności przydadzą się m.in. podczas zajęć na specjalności dziennikarskiej oraz w pracy w redakcjach czasopism i portali poradnikowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu cyklu zajęć student potrafi:
1. Zreferować różne koncepcje dotyczące poradoznawstwa, poradnictwa i doradztwa, ze szczególnym uwzględnieniem poradnictwa obecnego
w mediach
2. Omówić mechanizmy ewolucji form poradnikowych w przekazach medialnych
3 Zanalizować zróżnicowane genologicznie teksty funkcjonujące w obrębie dyskursu poradnikowego. Zredagować pracę badawczo-analityczną w oparciu o teksty źródłowe.
4. Redagować różnorodne teksty poradnikowe na potrzeby mediów.
Kryteria oceniania
• aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
• wartość merytoryczna pracy badawczo-analitycznej (dobór źródeł,
kompozycja, poziom analiz, sprawność językowa)
• umiejętność redagowania tekstów poradnikowych
Literatura
Ficek E., Poradnik. Model gatunkowy i jego tekstowe aktualizacje, Katowice 2013.
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, red. A. Kargulowa, Warszawa 2009.
Smól J. Poradnictwo w prasie kobiecej drugiej połowy XX wieku. Studium genologiczne, Poznań 2018.
Worsowicz M., Nowatorstwo tekstów poradnikowych (wybrane przykłady prasowe), „Acta Universitas Lodziensis”, „Folia Litteraria Polonica” 2010, t. 13, s. 405–413.
Zierkiewicz E., Poradnik – oferta wirtualnej pomocy?, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: