Muzyka filmowa, muzyka w filmie 03-F-MFM
Przedstawienie kluczowych pojęć związanych z muzyką i filmem, rozróżnianie ich występowania będzie uwzględniać konkretne przykłady.
Ukazanie wybranych zagadnień, tłumaczących określone sposoby wykorzystywania muzyki w filmie.
Szczegółowe omówienie filmowo najbardziej atrakcyjnych zagadnień, generujących wizulano-dźwiękową całość.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię związaną z muzyką filmową i muzyką w filmie;
ma podstawową wiedzę o powiązaniach obrazu filmowego i muzyki, pozwalającą na łączenie sposobów myślenia odpowiednich dla poszczególnych dziedzin artystycznych;
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wariantów współwystępowania muzyki i obrazu filmowego;
posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach muzyczno-obrazowych na podstawie wiedzy naukowej i własnych analiz;
świadomie kształtuje i pielęgnuje własne upodobania kulturalne w odniesieniu do muzyki w filmie i muzyki filmowej, a także potrafi je spożytkować w pracy zawodowej oraz w celu autoprezentacji.
Kryteria oceniania
Praktyczna praca zaliczeniowa lub zaliczenie ustne.
Kryteria oceny:
Niedostateczny
Student nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu muzyki filmowej i muzyki w filmie.
Dostateczny/ dostateczny plus
Student dysponuje podstawową wiedzą na temat muzyki filmowej i muzyki w filmie.
Dobry/ dobry plus
Student dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat związków obrazu filmowego i muzyki; potrafi wskazać i objaśnić różne rodzaje ich połączeń, przywołując odpowiednie przykłady z twórczości filmowej; orientuje się w ujęciach teoretycznych i potrafi przywołać odpowiednią literaturę naukową.
Bardzo dobry
Student swobodnie operuje wiedzą z zajęć; rozumie specyfikę muzyki i obrazu filmowego oraz możliwości ich różnorakiego łączenia; potrafi interpretować odwołania do różnych tradycji muzycznych, wspierając swoje wypowiedzi argumentami zaczerpniętymi z tekstów naukowych; dobrze orientuje się zarówno w klasycznych, jak i w najnowszych ujęciach problematyki muzyczno-filmowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
• Chion Michel, Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. K. Szydłowski, Warszawa–Kraków 2012.
• Dahlhaus Carl, „Rozumienie” muzyki i język analizy muzycznej, w: Idea muzyki absolutnej i inne studia, przeł. A. Buchner, Kraków 1988, s. 271–284.
• Helman Alicja, Dźwięczący ekran, Warszawa 1968.
• Helman Alicja, Pitrus Andrzej, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
• Helman Alicja, Richard Wagner, „Kino” 2011, nr 11, s. 58–61.
• Helman Alicja, Rola muzyki w filmie, Warszawa 1964.
• Kloppenburg Josef, Filmmusik. Stil – Technik – Verfahren – Funktionen, w: Musik multimedial. Filmmusik, Videoclip, Fernsehen, Laaber 2000, s. 23–56 („Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert”, t. 11).
• Kozłowski Krzysztof, Obrazy „Czarodziejskiego fletu”. Ingmara Bergmana filmowa transpozycja opery Mozarta, w: Opera i dramat muzyczny. Szkice, Poznań 2006, s. 72–82 („Poznańskie Studia Operowe”, t. 7 [„Prace Komisji Muzykologicznej”, t. 20]).
• Kozłowski Krzysztof, Stanley Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa 2013.
• Schmidt Hans-Christian, Filmmusik, Kassel–Basel–London 1982 („Musik aktuell. Analysen, Beispiele, Kommentare”, t. 4.
• Sowińska Iwona, Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów, Katowice 2001.
• Sperl Stephan, Die Semantisierung der Musik im filmischen Werk Stanley Kubricks, Würzburg 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: