Lektorat języka czeskiego 03-F-LJC
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- posługiwać się strukturami gramatycznymi objętymi przedmiotem w formie ustnej i pisemnej odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej;
- używać słownictwa objętego przedmiotem w formie ustnej i pisemnej odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej;
- formułować krótkie wypowiedzi i prowadzić prostą rozmowę oraz napisać krótki tekst w języku czeskim na tematy objęte przedmiotem;
- czytać ze zrozumieniem proste teksty w języku czeskim, związane z tematami objętymi przedmiotem, i zrozumieć krótkie, nieskomplikowane wypowiedzi w języku czeskim;
- przetłumaczyć z języka czeskiego na język polski prosty tekst dotyczący tematów objętych przedmiotem;
- korzystać ze źródeł umożliwiających poszerzenie wiedzy leksykalnej i gramatycznej (źródła słownikowe, internet, teksty popularyzatorskie);
- zna elementarną czeską terminologię gramatyczną w zakresie objętym przedmiotem.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- autoocena;
- bieżąca kontrola w trakcie zajęć;
- krótkie testy formujące i podsumowujące;
- test zaliczeniowy.
Kryteria oceniania:
- przygotowanie do zajęć (oswojenie i powtórzenie materiału, wykonanie zadania domowego);
- aktywność w trakcie zajęć;
- oceny testów podsumowujących;
- ocena testu zaliczeniowego.
Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:
- Jak różni się pisowni czeskich liter i wymowa czeskich głosek od polskich?
- Proszę wyjaśnić, jak w języku czeskim tworzy się czas przyszły i przeszły.
- Proszę przedstawić wybraną grupę koniugacyjną (jak wyróżnia się ją, jakie wzory odmiany obowiązują i jak odmieniają się, jaka jest różnica pomiędzy poszczególnymi wzorami danej koniugacji).
- Proszę podać nazwy czeskich liczebników i w najprostszy sposób wyrazić zadany czas (np. 13:30).
Praktyki zawodowe
Patrz przedmiot "Praktyki zawodowe".
Literatura
W porządku alfabetycznym:
Grażyna Balowska, Mały słownik tematyczny czesko-polski. Racibórz 2004.
Karel Oliva, Polsko-český slovník. Praha 2005.
Janusz Siatkowski, Mieczysław Basaj, Słownik czesko-polski. Warszawa 2007.
Marek Szałek, Jiří Nečas, Czesko-polska homonimia. Poznań 1993.
Zofia Tarajło-Lipowska, Kapoan-Naopak. O czeskim dla Polaków, być może mało zaawansowanych, ale mocno zainteresowanych. Wrocław 2000.
Lenka Vítová, Český jazyk nejen pro filology I. Poznań 2003.
Józef Zarek, Praktyczny słownik czesko-polski i polsko-czeski. Warszawa 2002.
Dokładną listę obowiązujących materiałów podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: