Lektury teoretyczne 03-F-LEKT
Treści programowe dla przedmiotu:
- specyfika lektury teoretycznej: łączenie wiedzy z poetyki, teorii literatury, metodologii oraz filozofii, socjologii, psychologii,
- uważna lektura wybranych tekstów naukowych, popularnonaukowych, kompendiów wiedzy i haseł słownikowych: zdobywanie i selekcjonowanie informacji,
- odróżnianie funkcji informacyjnych od funkcji wartościujących – na poziomie średnio zaawansowanym,
- znajdywanie tez i przesłanek tekstu naukowego, śledzenie wywodu argumentacyjnego – na poziomie średnio zaawansowanym,
- streszczanie i parafrazowanie cudzego stanowiska oraz formułowanie stanowiska własnego na podstawie poglądów innych autorów,
- porównawcza lektura tekstów naukowych: metody, kryteria i celowość zestawień.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- przeprowadza wnikliwą lekturę utworów naukowych i popularnonaukowych,
- dysponuje podstawową wiedzą z zakresu terminologii filologii polskiej,
- wykorzystuje zdobyte umiejętności w celu rzetelnego parafrazowania tekstów, argumentowania na rzecz lub przeciw jego tezom oraz przyjmowania ze zrozumieniem argumentów innych stron,
- w dyskusjach wykorzystuje zdobytą w trakcie zajęć wiedzę, świadomość teoretyczną i wrażliwość etyczną,
- potrafi skonstruować dłuższą prezentację ustną, pisemną i ustną syntetyczną wypowiedź parafrazującą lekturę oraz napisać esej interpretacyjny.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność bardzo sprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność sprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium z niewielkimi usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność poprawnego jej zaprezentowania w eseju lub na kolokwium.
dostateczny plus (+dst; 3,5): mniej niż dobry poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność jej poprawnego zaprezentowania w eseju lub na kolokwium.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczny poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz umiejętność jej poprawnego zaprezentowania w eseju lub na kolokwium.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom wiedzy uzyskanej podczas zajęć oraz zbyt nikła umiejętność zaprezentowania posiadanej wiedzy w eseju lub na kolokwium.
Literatura
Zalecana literatura:
Carson A., Słodko–gorzki eros, przeł. R. Lis, Warszawa 2020.
Felski R., Urzeczenie. O sztuce i przywiązaniu, tłum. A. Budnik, A. Waligóra, Poznań 2022.
Barthes R., Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. M.P. Markowski, Warszawa 1999.
Hooks B., All about love. New Visions, William Morrow, 2018.
Dufourmantelle A., Pochwała ryzyka, przeł. B. Brzezicka, Warszawa 2022.
Illouz E., Dlaczego miłość rani. Studium socjologiczne, przeł. M. Filipczuk, Warszawa 2016.
Passerini L., Love and the Idea of Europe, Bergham Books 2009.
Miłość, red. S. Rosiek, Gdańsk 2001.
Lewis C.S., Cztery miłości, przeł. P. Szymczak, Poznań 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: