Kino i seriale Skandynawii 03-F-KSS
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami podejmowanymi w kinie skandynawskim (duńskim, szwedzkim i norweskim, a także islandzkim) oraz poetyką filmów reprezentujących istotne tendencje estetyczne w historii kina tego obszaru, a także z najbardziej znanymi współczesnymi serialami telewizyjnymi z krajów nordyckich. Motywy przewodnie omawianych na zajęciach filmów, autorstwa najbardziej znanych twórców skandynawskich (Carl Th. Dreyer, Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Ingmar Bergman, Lukas Moodysson, Lone Scherfig, Knut Erik Jensen, Tommy Wirkola, Dagur Kári) oraz seriali telewizyjnych znanych jako NORDIC NOIR to często złożona rola natury i krajobrazów, nowoczesna tożsamość narodowa, krytyka państwa dobrobytu, relacja pomiędzy jednostką a społeczeństwem, a także wzajemne relacje płci. W trakcie zajęć wybrane dzieła filmowe i seriale telewizyjne poddawane są dogłębnej analizie, z uwzględnieniem tematyki, estetyki oraz kontekstu historyczno-filmowego i społeczno-kulturowego. Dyskusje oparte są na tekstach analitycznych i teoretycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Kim Toft Hansen and Anne Marit Waade, Locating Nordic Noir. From Beck to The Bridge, Palgrave Macmilan 2017.
Linda Badley, Lars von Trier, U. of Illinois Press 2009.
Linda Badley, "Antichrist, misogyny and witch burning: The Nordic cultural contexts", Journal of Scandinavian Cinema, Volume 3, Issue 1 (2013).
Szukając von Triera, red. Anita Piotrowska. Kraków: Rabid 2000.
LARS VON TRIER, SPOWIEDŹ DOGMATYKA - AUTOBIOGRAFIA, Wydawnictwo Znak 2000.
Tomasz Adamski, „Zgorszenie jako strategia walki szwedzkich artystów filmowych ze społeczeństwem", Annalis Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 121 (2012).
Film na świecie nr 406 (1/2009), „Skandynawia filmowa".
Film history, An international journal, vol. 13, no. 1 (2001), „Nordic cinema”
Krzysztof Loska, „Ciała na sprzedaż - mroczna strona globalizacji", Kwartalnk Filmowy nr 83-84 (2013).
Ingmar Bergman's Persona (Cambridge Film Handbooks), ed. Lloyd Michaels, Cambridge University Press 1999.
Ingmar Bergman Revisited: Performance, Cinema and the Arts, ed. Maaret Koskinen, Columbia University Press 2008.
Don Fredericksen, Bergman's "Persona", Poznań: UAM, 2005.
Tadeusz Szczepański, Zwierciadło Bergmana, Słowo/obraz Terytoria 2007.
Anna Westerstahl Stenport, Lukas Moodysson's Show Me Love (Nordic Film Classics), University of Washington Press 2012.
Peter Cowie, Swedish cinema, from Ingeborg Holm to Fanny and Alexander, Swedish Institute (1985).
Mette Hjort, Lone Scherfig's Italian For Beginners, Museum Tusculanum Press 2010.
David Bordwell, The Films of Carl-Theodore Dreyer, University of California Press 1981.
Anna Mrozewicz, „Głos Joanny: O paragone sztuk w Męczeństwie Joanny d’Arc Carla Theodora Dreyera”, Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, vol. 7, no. 13-14, 2010.
http://www.kosmorama.org/ServiceMenu/05-English/Articles.aspx
http://english.carlthdreyer.dk
Film na Świecie nr 1/380 (1991) (Fanny i Alexander)
Kino nr 3 (1986) (Fanny i Alexander)
Laura Mulvey, „Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne”, w: L. Mulvey, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. Kamila Kuc, Lara Thompson, Ha!art 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: