Jak społeczeństwa pamietają? Słowiańska przeszłość - formy, figury i transformacje 03-F-JSP
Treści programowe dla przedmiotu:
- memory studies/studia nad pamięcią (koncepcja pamięć kulturowej – J. i A. Assmann; poetyka pamięci; nośniki pamięci),
- media pamięci (A. Erll),
- Słowianie i Słowiańszczyzna (stereotyp; pamięć zbiorowa; rytuał a pamięć; popkulturowe formy pamięci - festum folkloricum),
- wspólnota doświadczenia/pamięci m,in: śmierć; obrzędy funeralne; pamięć materialna - fotografia; postpamięć; krajobraz pamięci; mnemotoposy); Kosowe Pole - re-konstrukcja mitu; formy upamiętniania przeszłości,
- opowiadacze historii (oralność; mnemotechnika; performance),
- pamięć w teatralnym remiksie (teatr jako archiwum pamięci; nadbudowa matrycy mitów i ich transformacje na przykładzie najnowszego dramat (chorwacki, czarnogórski i kosowski).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi korzystać sprawnie i twórczo z narzędzi cultural memory studies, potrafi korzystać z narzędzi interdyscyplinarnych w pozyskiwaniu wiedzy i w komunikacji; student potrafi dostrzegać różnicę między terminami m.in.: pamięć kulturowa, niepamięć; praktyki mnemoniczne; związek pamięci z cultural performance; posiada podstawowe umiejętności badawcze i interpretacyjne,
- rozpoznawać, nazywać i wskazywać na rolę pamięci, jej modele i nośniki; potrafi również mówić o miejscu pamięci w kulturze materialnej i niematerialne,
- potrafi:
a) stosować podstawową terminologię teoretyczną i korzystać z antropologii pamięci; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze,
b) przeprowadzać analizę różnych tekstów kultury ze szczególnym uwzględnieniem komunikatów literackich, właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie literaturoznawstwa.
c) zna i rozumie miejsce pamięci w kulturze na przestrzeni wieków,
d) wskazać na rolę pamięci w społecznym obiegu kultury,
e) posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla polonistyki.
- wykazywać się wrażliwością – etyczną i estetyczną – na różnorodność kulturową; student zna najważniejsze teorie i metodologie badań nad pamięcią; umie w oparciu o swą uporządkowaną wiedzę rozróżnić i zdefiniować podstawowe typy i modele pamięci; potrafi wykorzystać teorie antropologiczne; umie przeprowadzić ich interpretację z zastosowaniem typowych narzędzi i metod,
- krytycznie i samokrytycznie – uczestniczyć w kulturze; na podstawowym poziomie umie poprawnie zastosować poznane pojęcia do analizy pamięci, jej roli w kulturze, w tekstach literackich, teatrze i działaniach performatwnych; zna w podstawowym zakresie język łaciński, a także w elementarnym stopniu zagadnienia dotyczące kultury antycznej, co umożliwia rozumienie europejskiej tożsamości kulturowej;
- potrafi prezentować własną identyfikację kulturową i empatycznie rozumieć inne tożsamości kulturowe; potrafi scharakteryzować różnice międzykulturowe w odniesieniu do mediów pamięci, rekonfiguracji i działań performatywnych; umie opisać ich historyczne, społeczne znaczenie pamięci kulturowej; posiada umiejętność formułowania wniosków i merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów; prawidłowo rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zadań badawczych; potrafi wykorzystywać we własnej praktyce badawczej i zawodowej specyfikę tekstów literackich,
- potrafi:
a) rozpoznawać specyfikę różnorodnych narzędzi i mediów, związanych z udziałem w kulturze,
b) przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą głównych kierunków cultural memory studies,
c) umie posługiwać się w typowych sytuacjach profesjonalnych podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami właściwymi dla polonistyki,
d) potrafi również yszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dla celów badawczych lub zawodowych,
e) potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz korzystać z tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji z zachowaniem zasad prawa autorskiego i prawa własności intelektualnej w zakresie wprowadzania danych do prac oryginalnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. P. Majewski, M. Napiórkowski, Warszawa 2018.
Assmann J., Pamięć kulturowa, tłum. A. Kryczyńska-Pham, WUW 2008.
Connerton P., Jak społeczeństwa pamiętają, tłum. M. Napiórkowski, Warszawa 2012.
Erll A., Kultura pamięci. Wprowadzenie, tłum. M. Saryusz-Wolska, Warszawa 2018.
Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, tłum. M. Król, Państwowe Wydawnictwa Naukowe 1969.
Havelock E. A., Przedmowa do Platona, przeł. i wstęp P. Majewski, Warszawa 2007.
Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, współpraca: Joanna Kalicka, Warszawa 2014.
Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Universitas 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: