Językowo-kulturowe aspekty pogranicza. Wągrowiec i Pałuki 03-F-JKWP
Treści programowe dla przedmiotu:
- historia i geografia Pałuk,
- zmiany przynależności państwowej a definicja pogranicza,
- Pałuki w okresie między- i powojennym w kontekście kwestii językowych i etnicznych,
- biografie językowe mieszkańców regionu,
- toponimy i urbanonimy,
- Wągrowiec miastem ks. Jakuba Wujka; rola Wujka w dziejach polszczyzny,
- kulturotwórcza rola legend,
- kultura ludowa regionu.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać i omówić bieżące kwestie językowe związane z regionem,
- potrafi omówić historię regionu w ujęciu językowo-kulturowym,
- potrafi wskazać i omówić kwestie kulturowe związane z regionem,
- potrafi powiązać kwestie językowe z kulturowymi,
- zna terminy takie, jak: pogranicze, grupa etniczna i etnograficzna, biografia językowa.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): w stopniu bardzo dobrym opanowana wiedza z zakresu omawianego obszaru językoznawstwa w ujęciu historycznokulturowym; bardzo dobra znajomość siatki pojęciowej i prawidłowe jej wykorzystanie w praktyce; wysoka umiejętność analizy i interpretacji tekstu (pod kątem problematyki omawianej na zajęciach); wysoki poziom aktywności; bardzo dobra ocena za samodzielnie przygotowaną prezentację i/lub analizę tekstu.
dobry plus (+db; 4,5): w pełni przyswojone zagadnienia z zakresu omawianego obszaru językoznawstwa w ujęciu historycznokulturowym; bardzo dobra znajomość siatki pojęciowej i poprawne jej wykorzystanie w praktyce; wysoka umiejętność analizy i interpretacji tekstu (pod kątem problematyki omawianej na zajęciach); wysoki poziom aktywności; niższa ocena za samodzielnie przygotowaną prezentację i/lub analizę tekstu (nieliczne niedociągnięcia).
dobry (db; 4,0): w dobrym stopniu przyswojona problematyka z zakresu omawianego obszaru językoznawstwa w ujęciu historycznokulturowym; dobra znajomość siatki pojęciowej i jej poprawne wykorzystanie; dobre przygotowanie do analizy i interpretacji tekstu (pod kątem problematyki omawianej na zajęciach); umiarkowana aktywność; dobra ocena za samodzielnie przygotowaną prezentację i/lub analizę tekstu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień z zakresu omawianego obszaru językoznawstwa w ujęciu historycznokulturowym; zadowalający stopień przyswojenia siatki pojęciowej; problemy związane z analizą i interpretacją tekstu (pod kątem badawczym przedstawionym na zajęciach); dostateczna znajomość literatury przedmiotu; dostateczna ocena za przygotowaną prezentację i/lub analizę tekstu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość zagadnień z zakresu omawianego obszaru językoznawstwa w ujęciu historycznokulturowym; problemy związane z rozumieniem podstawowych pojęć i ich poprawnym użyciem; niska aktywność podczas zajęć, kłopot z samodzielnym przygotowaniem analizy i interpretacji tekstu (przygotowanie prezentacji i wykonanie analizy wymaga pomocy ze strony prowadzącego zajęcia); liczne błędy i nieścisłości w samodzielnie przygotowanej prezentacji i/lub analizie tekstu.
Literatura
Zalecana literatura:
Assmann A., Między pamięcią a historią. Antologia, Warszawa 2013.
Czopek-Kopciuch B., Adaptacje niemieckich nazw miejscowych w języku polskim, Kraków 1995.
Inglot M., Jakub Wujek, Kraków 2001.
Klemensiewicz Z., Historia języka polskiego, dowolne wyd.
Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 1996.
Kłoskowska A., Wielokulturowość regionów pogranicza, w: Region, regionalizm. Pojęcia i rzeczywistość, red. K. Handke, Warszawa 1993, s. 97-104.
Księski J., Pałuki, Gdynia 1966.
Kuźmina D., Jakub Wujek (1541-1597) – pisarz, tłumacz i misjonarz, Warszawa 2004.
Ostoja-Zagórski J., Czechowska K., Pałuki – ludzie, wydarzenia, miejsca. Wybrane zagadnienia z przeszłości regionu, Szubin 2007.
Rzetelska-Feleszko E., Rola nazewnictwa w tworzeniu poczucia narodowego, w: Region, regionalizm. Pojęcia i rzeczywistość, red. K. Handke, Warszawa 1993, s. 151-160.
Słownik geograficzny Królestwa Polskiego, Warszawa 1880-1914.
Wirtualny Sztetl, https://www.sztetl.org.pl/.
Wyrwa A.M., Pałuki – nazwa i terytorium w świetle źródeł i literatury. Stan badań, Poznań 1989.
Zaśko-Zielińska M., Od rozmowy do korpusu, czyli jak zbierać i archiwizować dane mówione, Wrocław 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: