Arcydzieła literatury pięknej w teatrze operowym 03-F-ALP
Treści programowe dla przedmiotu:
- kluczowe idee filozoficzne, literackie, estetyczne i kulturowe kształtujące proces przemian w historii opery XVII-XX wieku (np. romantyczna korespondencja sztuk, operowy szekspiryzm, muzyczny ekspresjonizm, XX-wieczny formalizm etc.),
- związki opery z historią literatury,
- związki opery z historią muzyki (np. usytuowanie omawianych dzieł operowych w kontekście przemian paradygmatów muzycznych lub studiów nad myślą o muzyce),
- ewolucja form dramatyczno-muzycznych w XVII-XX wieku,
- muzyczna adaptacja tekstu literackiego - dramatycznego, epickiego lub lirycznego oraz proces kształtowania libretta operowego,
- język muzyczny w operze (np. semantyka tonacji, motywy przewodnie etc.),
- relacje między komponentami widowiska operowego - słowem, muzyką i inscenizacją teatralną,
- przygotowywanie prezentacji ustnej lub multimedialnej poświęconej wybranym zagadnieniom ideowym lub estetycznym opery i teatru operowego.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać arcydzieła operowe i omówić ich tematykę oraz kształt estetyczny z użyciem terminologii z zakresu badań nad literaturą, teatrem operowym i formami dramatyczno-muzycznymi,
- umie analizować i interpretować reprezentatywne dla historii opery dzieła dramatyczno-muzyczne, wykorzystując do tego znajomość kontekstu literackiego, historycznego i kulturowego oraz wiedzę o wybranych metodologiach badań nad literaturą, operą i teatrem operowym,
- potrafi rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne kształtujące operę i teatr operowy,
- umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dotyczące opery i teatru operowego oraz stosować odpowiednie umiejętności badawcze i praktyczne (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie, prezentacja i wdrożenie wyników),
- potrafi przygotować i zaprezentować wystąpienie ustne lub multimedialne na wybrany temat dotyczący opery XVII, XVIII, XIX lub XX wieku – w ramach wystąpienia student potrafi wykorzystać poglądy różnych badaczy i na ich tle formułować własne wnioski.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0) – bardzo dobra znajomość arcydzieł operowych, bardzo dobra umiejętność referowania ich problematyki z użyciem elementarnej terminologii, bardzo dobra znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia opery i teatru operowego, bardzo wysoka sprawność analityczno-interpretacyjna, bardzo dobra umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej (prezentacja, wystąpienie w dyskusji).
dobry plus (+db; 4,5) – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie analizy i interpretacji dzieła operowego oraz umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
dobry (db; 4,0) – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: nieco niższa znajomość arcydzieł opery i teatru operowego, nieco niższa umiejętność referowania ich problematyki, nieco niższa znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia opery i teatru operowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca znajomość arcydzieł operowych, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), zadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia opery i teatru operowego, zadowalająca sprawność analityczno-interpretacyjna i umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
dostateczny (dst; 3,0) - zadowalająca znajomość arcydzieł operowych, zadowalająca umiejętność referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), słaba znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia opery i teatru operowego, słaba sprawność analityczno-interpretacyjna oraz niska umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
niedostateczny (ndst; 2,0) - niezadowalająca znajomość arcydzieł operowych, brak umiejętności referowania ich problematyki z użyciem podstawowej terminologii literaturoznawczej, niezadowalająca znajomość ważnych idei filozoficznych i estetycznych stymulujących przekształcenia opery i teatru operowego, brak sprawności analityczno-interpretacyjnej, brak umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, przeł. Z. Skowron, Kraków 1997.
B. Horowicz, Teatr operowy. Historia opery. Realizacje sceniczne. Perspektywy, Warszawa 1963.
P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. 1-2, Kraków 2008.
K. Kozłowski, Opera i dramat muzyczny. Szkice, Poznań 2006.
Bliżej opery. Twórcy – dzieła – konteksty, red. Jarosław Mianowski, Ryszard Daniel Golianek, Toruń 2010.
J. Starobinski, Czarodziejki, przeł. M. Ochab i T. Swoboda, Gdańsk 2012.
Kompletna lista tekstów przeznaczonych do lektury na poszczególne zajęcia zostanie podana przez osoby prowadzące zajęcia na pierwszym spotkaniu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: