Arcydzieła europejskiego dramatu i teatru XVIII wieku (Marivaux, Gozzi, Goldoni, Goethe, Schiller) 03-F-AEDT
Treści programowe dla przedmiotu:
- teatr i dramat rokokowy - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura,
- teatr i dramat okresu oświecenia - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura,
- teatr dworski i ludowa scena włoska XVIII wieku - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura,
- teatr i dramat niemieckiego, klasycyzmu i preromantyzmu - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura,
- analiza i interpretacja wybranych dramatów Marivaux,
- analiza i interpretacja wybranych dramatów Gozziego i Goldoniego,
- analiza i interpretacja wybranych dramatów Goethego i Schillera.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zanalizować wybrane arcydzieła dramatu i teatru XVIII wieku,
- zastosować właściwą terminologię dotyczącą kategorii arcydzieła oraz analizy i kontekstów dramatu i teatru XVIII wieku,
- rozpoznawać i nazywać wybrane parametry formalne arcydzieł dramatycznych i teatralnych XVIII wieku,
- wyjaśnić, na czym polegają historyczne uwarunkowania i dominanty arcydzieł dramatyczno-teatralnych XVIII wieku,
- wyjaśnić, na czym polega specyfika relacji słowno-widowiskowych w teatrze i dramacie XVIII wieku,
- posłużyć się tekstem naukowym dotyczącym dramatu i teatru XVIII wieku, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień, bardzo dobra znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, bardzo dobra umiejętność interpretacji i łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą arcydzieł dramatycznych i teatralnych i społeczno-kulturowych kontekstów ich funkcjonowania, wysoka świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatycznych w kulturze, bardzo dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę dramatologiczną i teatrologiczną.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie umiejętności związanych z analizą tekstów z zakresu teatru i dramatu XVIII wieku.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza znajomość tekstów z zakresu dramatologii i słabsza znajomość specyfiki i statusu arcydzieł dramatyczno-teatralnych omówionych podczas zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru i dramatu XVIII wieku, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, zadowalająca umiejętność interpretacji i łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą arcydzieł dramatycznych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, zadowalająca świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatycznych w kulturze, dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę dramatologiczną.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru i dramatu XVIII wieku, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, słabo ukształtowana umiejętność interpretacji i łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą arcydzieł dramatycznych i społeczno-kulturowych kontekstów ich funkcjonowania, słaba świadomość złożonego statusu dramatu w kulturze, zadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę dramatologiczną.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru i dramatu XVIII wieku, brak znajomości wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, brak umiejętności interpretacji i łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą arcydzieł dramatycznych i społeczno-kulturowych kontekstów ich funkcjonowania, brak świadomości złożonego statusu arcydzieł dramatycznych w kulturze, niezadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę dramatologiczną.
Literatura
Zalecana literatura:
Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. i przedmową opatrzył Z. Żabicki, Warszawa 1968.
Berthold M., Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980.
O dramacie: od Arystotelesa do Goethego, red. E. Udalska, Warszawa 1989 (wybór).
Jean Starobinski, Wynalezienie wolności 1700-1789, przeł. Maria Ochab, Gdańsk 2006.
Jean Starobinski, 1789. Emblematy rozumu, przeł. M. Ochab, Warszawa 1997.
Jerzy Łojek, Wiek markiza de Sade: szkice z historii obyczajów i literatury we Francji XVIII wieku, Warszawa 1996.
Białostocki, Rokoko: ornament, styl i postawa, [w:] tegoż, Refleksje i syntezy ze świata sztuki, Warszawa 1978, s. 158-177. 11.03)
Allardyce Nicoll, W świecie Arlekina. Studium o komedii dell’arte, przeł. A. Dębinicki, Warszawa 1967.
Henri Peyre, Co to jest klasycyzm?, przeł. Marek Żurowski, Warszawa 1985.
Goethe i Schiller o dramacie i teatrze, przeł. Olga Dobijanka, Wrocław 1959.
Dobrochna Ratajczak, Komedia oświeconych 1752-1795, Warszawa 1993.
Powyższa literatura ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia. Wszystkie wykorzystane w trakcie zajęć teksty znajdują się w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM oraz Bibliotece Uniwersyteckiej UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: