Arcydzieła europejskiego dramatu i teatru XVII wieku (Szekspir, Calderon, Racine, Molier) 03-F-AED
Treści programowe dla przedmiotu:
- teatr i dramat elżbietański – uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura,
- teatr i dramat hiszpański wieku złotego - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura,
- teatr dworski i scena włoska XVII wieku - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura,
- teatr i dramat francuskiego klasycyzmu - uwarunkowania, konteksty historyczno-kulturowe, architektura,
- analiza i interpretacja wybranych dramatów Szekspira,
- analiza i interpretacja wybranych dramatów Calderona,
- analiza i interpretacja wybranych tragedii Racine’a,
- analiza i interpretacja wybranych komedii Moliera.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zanalizować wybrane arcydzieła dramatu i teatru XVII wieku,
- zastosować właściwą terminologię dotyczącą kategorii arcydzieła oraz analizy i kontekstów dramatu i teatru XVII wieku,
- rozpoznawać i nazywać wybrane parametry formalne arcydzieł dramatycznych i teatralnych XVII wieku,
- wyjaśnić, na czym polegają historyczne uwarunkowania i dominanty arcydzieł dramatyczno-teatralnych XVII wieku,
- wyjaśnić, na czym polega specyfika relacji słowno-widowiskowych w teatrze i dramacie XVII wieku,
- posłużyć się tekstem naukowym dotyczącym dramatu i teatru XVII wieku, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień, bardzo dobra znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, bardzo dobra umiejętność interpretacji i łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą arcydzieł dramatycznych i teatralnych i społeczno-kulturowych kontekstów ich funkcjonowania, wysoka świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatycznych w kulturze, bardzo dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę dramatologiczną i teatrologiczną.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie umiejętności związanych z analizą tekstów z zakresu teatru i dramatu XVII wieku.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza znajomość tekstów z zakresu dramatologii i słabsza znajomość specyfiki i statusu arcydzieł dramatyczno-teatralnych omówionych podczas zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru i dramatu XVII wieku, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, zadowalająca umiejętność interpretacji i łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą arcydzieł dramatycznych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, zadowalająca świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatycznych w kulturze, dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę dramatologiczną.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru i dramatu XVII wieku, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, słabo ukształtowana umiejętność interpretacji i łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą arcydzieł dramatycznych i społeczno-kulturowych kontekstów ich funkcjonowania, słaba świadomość złożonego statusu dramatu w kulturze, zadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę dramatologiczną
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru i dramatu XVII wieku, brak znajomości wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, brak umiejętności interpretacji i łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą arcydzieł dramatycznych i społeczno-kulturowych kontekstów ich funkcjonowania, brak świadomości złożonego statusu arcydzieł dramatycznych w kulturze, niezadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę dramatologiczną.
Kryteria oceniania: projekt/esej.
Literatura
Zalecana literatura:
Auerbach E., Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. i przedmową opatrzył Z. Żabicki, Warszawa 1968.
Berthold M., Historia teatru, przeł. D. Żmij-Zielińska, Warszawa 1980.
O dramacie: od Arystotelesa do Goethego, red. E. Udalska, Warszawa 1989 (wybór).
Poulet G., Metamorfozy czasu, Warszawa 1977 (tu: Epoka baroku, przeł. A. Siemek, s. 376–400).
J. Starobinski, Racine i poetyka spojrzenia, w: Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, oprac. W. Karpiński, Warszawa 1974.
B. Baczyńska, Dramaturg w wielkim teatrze historii – Pedro Calderón de la Barca, Wrocław 2005.
J. Limon, Między niebem a sceną: przestrzeń i czas w teatrze, Gdańsk 2002 (tu: Teatr elżbietański, czyli trudna sztuka patrzenia uszami oraz Teatr dworski, czyli przestrzeń bogów, 340–455).
Powyższa literatura ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: