Analiza dzieła operowego. Arcydzieła literatury pięknej w teatrze operowym 03-F-ADO
Konwersatorium dedykowane jest osobom zainteresowanym nie tylko literaturą piękną, ale również muzyką i teatrem operowym. Przedmiotem zajęć będzie wieloaspektowa analiza i interpretacja utworów dramatyczno-muzycznych inspirowanych arcydziełami literatury europejskiej, między innymi dramatami Szekspira ("Hamlet" Ambroise’a Thomasa, "Otello" i "Makbet" Giuseppe Verdiego, "Romeo i Julia" Charles’a Gounoda, "Burza" Thomasa Adesa, "Sen nocy letniej" Benjamina Brittena), wybitnymi dziełami z epoki preromantyzmu i romantyzmu ("Faust" Ferruccia Busoniego, "Eugeniusz Oniegin" Piotra Czajkowskiego, "Ernani" Giuseppe Verdiego) oraz utworami podejmującymi problematykę wywodzącą się z europejskich –¬ antycznych i nowożytnych – mitologii ("Elektra" Richarda Straussa, "Tragedia florencka" Alexandra Zemlinsky'ego). Analiza, dokonywana z trojakiej perspektywy – literackiej (libretto), muzycznej (partytura) i teatralnej (inscenizacja) – pozwoli uwypuklić wielorakie i szerokie konteksty: filozoficzne, estetyczne i kulturowe, w których można interpretować dzieło operowe. Zajęcia będą prowadzone przez literaturoznawcę i muzykologa, dzięki czemu ogląd wybranych utworów dramatyczno-muzycznych będzie uwzględniał ich wielopłaszczyznową przynależność zarówno do historii literatury, jak i historii teatru i muzyki.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wskazać arcydzieła operowe i omówić ich tematykę oraz kształt estetyczny z użyciem terminologii z zakresu badań nad literaturą, teatrem operowym i formami dramatyczno-muzycznymi
- analizować i interpretować reprezentatywne dla historii opery dzieła dramatyczno-muzyczne, wykorzystując do tego znajomość kontekstu literackiego, historycznego i kulturowego oraz wiedzę o wybranych metodologiach badań nad operą i teatrem operowym
- rozpoznać i scharakteryzować kluczowe idee filozoficzne i estetyczne kształtujące operę i teatr operowy
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje dotyczące opery i teatru operowego oraz stosować umiejętności badawcze i praktyczne (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników)
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie historii i teorii teatru operowego
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- sprawność analityczno-interpretacyjna
- umiejętność zaprezentowania podczas ustnego zaliczenia wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy
Literatura
A. Borkowska-Rychlewska, Szekspir w operze XIX wieku. Romantyczne konteksty, inspiracje i nawiązania
E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, przeł. Z. Skowron, Kraków 1997.
B. Horowicz, Teatr operowy. Historia opery. Realizacje sceniczne. Perspektywy, Warszawa 1963.
P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. 1-2, Kraków 2008.
K. Kozłowski, Opera i dramat muzyczny. Szkice, Poznań 2006.
Bliżej opery. Twórcy – dzieła – konteksty, red. Jarosław Mianowski, Ryszard Daniel Golianek, Toruń 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: