Filozofia 03-F-32JPODL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- początki filozofii starożytnej (Tales, Heraklit, Pitagoras, Demokryt),
- metoda Sokratesa i jego definicja cnoty,
- system filozoficzny Platona i Arystotelesa,
- starożytne szkoły filozoficzne (cynicy, epikurejczycy i stoicy),
- główne idee filozofii średniowiecznej (św. Augustyn i św. Tomasz, spór o powszechniki),
- racjonalizm nowożytny,
- empiryzm nowożytny,
- idealizm nowożytny,
- wybrane zagadnienia filozofii współczesnej (Kierkegaard, Nietzsche, Marks, Sartre).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- umie świadomie posługiwać się nazwami systemów filozoficznych i łączyć je z tezami wybranych filozofów,
- potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie interpretować, wybierać najistotniejsze tezy we fragmentach dzieł filozoficznych,
- umie odnajdywać konteksty filozoficzne w tekstach literackich,
- potrafi sformułować dłuższą wypowiedź dotyczącą własnego stosunku do różnych idei filozoficznych kształtujących źródła europejskiej kultury,
- umie posługiwać się podstawowymi pojęciami filozoficznymi (ontologia, byt, materializm, dualizm, epistemologia, itp.).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, bardzo dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, biegłość w umiejscawianiu doktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, wysoka świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych popartych kompetentną argumentacją.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, biegłość w umiejscawianiu doktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, duża świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych popartych kompetentną argumentacją.
dobry (db; 4,0): dobra znajomośćgłównych systemów filozofii europejskiej i uporządkowana wiedza o najważniejszych filozofach europejskich, dobra umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, umiejscawianiedoktryn filozoficznych w szerokim kontekście kulturowym, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, umiejętność wskazania i objaśnienia najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, umiejscawianiedoktryn filozoficznych w kontekście kulturowym, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, umiejętność wskazania najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, prezentowanie odtwórczych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych systemów filozofii europejskiej i dokonań najważniejszych filozofów europejskich, nieumiejętność wskazania najistotniejszych tez w tekstach filozoficznych, brak świadomości roli, jaką odegrali poszczególni filozofowie w tworzeniu kultury europejskiej, nieumiejętność zaprezentowania nawet odtwórczych poglądów na temat poszczególnych zjawisk filozoficznych.
Literatura
Zalecana literatura:
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Kęty-Warszawa 2003.
F. Copleston, Historia filozofii (9 tomów), PAX 2006.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii (3 tomy), Warszawa 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: