Ekonomika produkcji wydawniczej - spec. wydawnicza 03-EPW-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- rynek kontrolowany i wolny rynek książki; określenie podstawowych zasad, panujących na rynku książki,
- rozmaitość zadań leżących u podstaw działalności wydawniczej: książka-produkt i książka-misja,
- wielość podmiotów działających na rynku książki: wydawnictwa, księgarnie, hurtownie, instytucje i organizacje branżowe,
- analiza profilu wydawnictwa i planu wydawniczego,
- zasadnicze elementy składowe kosztów wydania książki, tzw. kalkulacja kosztów wydania książki (KKWK),
- czy książka powinna mieć cenę?; sposoby jej wyznaczania,
- elementarne zasady normujące funkcjonowanie książki na rynku, prawo autorskie i prawo o ochronie konsumentów i konkurencji; brak ustawy regulującej funkcjonowanie rynku książki; kodeks tzw. dobrych obyczajów,
- czym jest marka na rynku książki? Kto jest lub powinien być posiadaczem marki?; jak budować markę?.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wymienić prawa rządzące rynkiem książki,
- wyliczyć i opisać najważniejsze podmioty działające na rynku książki (firmy wydawnicze, dystrybucyjne, sieci księgarskie),
- nazwać i scharakteryzować podstawowe składniki kontowe w budżecie książki (koszty bezpośrednie, koszty pośrednie),
- opisać sposób wyznaczania ceny książki (metoda kosztowa i metoda rynkowa) oraz określić, co to jest cena zbytu, cena hurtowa, cena detaliczna, sugerowana cena detaliczna, cena dumpingowa,
- wymienić czynniki sprzyjające intensyfikacji sprzedaży książki,
- sporządzić budżet książki,
- opisać miejsce marki na rynku książki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość reguł rządzących polskim rynkiem książki włącznie z jego regulacjami prawnymi, wysoka kompetencja w zakresie opisywania składników budżetu książki, bardzo dobra świadomość sposobów wyznaczania ceny książki i podstawowych strategii marketingowych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie terminologii związanej z budżetem książki i marketingiem książki.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniejsza znajomość podmiotów funkcjonujących na polskim rynku książki, dobra znajomość reguł nim rządzących oraz zadowalająca kompetencja w zakresie opisywania składników budżetu książki i sposobów wyznaczania jej ceny.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość terminologii związanej z rynkiem książki, zadowalająca znajomość podmiotów funkcjonujących na polskim rynku książki i reguł nim rządzących, zadowalająca kompetencja w zakresie opisywania składników budżetu książki.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość terminologii związanej z rynkiem książki i produkcją książki, zadowalająca znajomość podmiotów funkcjonujących na polskim rynku książki i głównych reguł nim rządzących.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość terminologii związanej z rynkiem książki w Polsce oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna nie więcej niż jedna nieobecność nieusprawiedliwiona),
- ocena aktywności podczas zajęć,
- ocena wykonanego ćwiczenia,
- ewaluacja na koniec zajęć.
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa w wydawnictwie obowiązkowa dla studentów specjalizacji wydawniczej studiów licencjackich - termin: II lub III rok; czas trwania: 4 tygodnie (3 punkty ECTS)
Literatura
Zalecana literatura:
John Huenefeld, Zarządzanie wydawnictwem w warunkach gospodarki wolnorynkowej, Kraków 1997.
Gill Davies, Nabywanie tytułów. Organizacja i zarządzanie w redakcji, Kraków 1997.
Alison Baverstock, Marketing w wydawnictwie. Fantazja czy rzeczywistość, Kraków 1996.
Łukasz Gołębiewski, Rynek książki w Polsce, cz. 1 Wydawnictwa, cz. 2 Dystrybucja, cz. 3 Poligrafia (publikacja cykliczna - rocznik).
Czasopisma:
Biblioteka Analiz (dwutygodnik)
Notes Wydawniczy (dwumiesięcznik)
Wydawca (miesięcznik)
Książki (miesięcznik)
Nowe Książki (miesięcznik)
Internet:
www.biblioteka-analiz.pl
www.wirtualnywydawca.pl
www.bmr.pl
Strony internetowe firm wydawniczych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: