Emisja głosu - spec. nauczycielska 03-EG-11ZUx
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
- anatomia i fizjologia krtani oraz narządów artykulacyjnych,
- prawidłowy proces tworzenia głosu z udziałem krtani, rezonatorów i układu oddechowego,
- appoggio oraz zjawisko impostacji głosu,
- choroby głosu, higiena głosu oraz metody relaksacji,
- podstawowe pojęcia kultury języka; najczęstsze błędy fonetyczne, gramatyczne i stylistyczne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu krtani oraz narządów artykulacyjnych,
- zna i potrafi wykonać ćwiczenia na koordynację czynności krtani, rezonatorów oraz układu oddechowego,
- zna pojęcie impostacji głosu (ustawienia głosu) oraz appoggio. Świadomie potrafi wykorzystywać rezonatory,
- potrafi higienicznie korzystać z aparatu mowy oraz wykorzystywać metody relaksacji. Zna przyczyny i rodzaje najczęstszych patologii głosu,
- potrafi rozstrzygać problemy poprawnościowe, z którymi styka się w różnych typach tekstów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat funkcjonowania narządu mowy oraz higieny głosu; doskonale opanowanie ćwiczeń oddechowych, dykcji oraz artykulacji. Znakomite kompetencje w zakresie interpretacji głosowej tekstu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania głosowej tekstów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w interpretacji głosowej tekstu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, pod red. M. Śliwińskiej-Kowalskiej, Łódź 1999.
Górski H., Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Kraków 2003.
Oczkoś M., Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców, Warszawa 2010.
Oczkoś M., Sztuka mówienia bez bełkotania i faflunienia, Warszawa 2015.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2013.
Poprawnie po polsku. Poradnik językowy PWN, oprac. A. Kubiak-Sokół, Warszawa 2007.
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2006.
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2003.
Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.
Toczyska B., Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2003.
Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (ćwiczenie samogłosek), Gdańsk 2006.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: