Elementy diagnozy logopedycznej - spec. logopedyczna 03-EDL-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- badanie sprawności interakcyjnych (motoryka, wymowa, język, struktury pojęciowe, realizacja dialogu, realizacja wypowiedzi narracyjnych),
- analiza wyników badań specjalistycznych,
- wywiad rodzinny,
- diagnoza różnicowa,
- rozpoznanie przypadku,
- zaprogramowanie odpowiedniej terapii konkretnych zaburzeń mowy i języka.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- właściwie stosować podstawową terminologię z zakresu diagnostyki logopedycznej oraz zaburzeń mowy i języka,
- wskazać oraz zastosować zasady i metody postępowania logopedycznego, mające na celu rozpoznanie danego zjawiska,
- wskazać oraz wyjaśnić patomechanizmy określonych zaburzeń mowy i języka,
- czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu diagnostyki logopedycznej, krytycznie oceniać ich przydatność w programowaniu indywidualnej terapii, a także prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z tego obszaru wiedzy,
- ustalić optymalny program terapii konkretnych deficytów językowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra sprawność analizy określonego zaburzenia, polegająca na umiejętnym formułowaniu i interpretacji problemów z wykorzystaniem konkretnej terminologii naukowej oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie samodzielnego formułowania i interpretacji problemów związanych z danym zaburzeniem oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
dobry (db; 4,0): dobra, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć, sprawność w zakresie analizy, samodzielnego formułowania i interpretacji problemów związanych z danym zaburzeniem oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności sprawność w zakresie analizy, samodzielnego formułowania i interpretacji problemów związanych z danym zaburzeniem oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca, wyróżniająca się jednak bardzo dużym stopniem niesamodzielności sprawność w zakresie analizy, samodzielnego formułowania i interpretacji problemów związanych z danym zaburzeniem oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca sprawność analizy, samodzielnego formułowania i interpretacji problemów związanych z danym zaburzeniem oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
Kryteria oceniania
- wartość merytoryczna wiedzy z zakresy diagnostyki i metodyki zaburzeń komunikacji,
- aktywność w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach,
- wartość merytoryczna projektu.
Praktyki zawodowe
Tak - 80 godz.
Literatura
Zalecana literatura:
Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot 2012.
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Warszawa 1993.
S. Grabias, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia” 2008, nr 37, s. 13-27.
G. Jastrzębowska, Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
W.J. Paluchowski, Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: