Edukacja naukowo-informatyczna 03-ED-12PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- omówienie, konkretyzowanie zakresu i znaczenia terminów oraz zjawisk, takich jak: społeczeństwo informacyjne (rozwój, wpływ na społeczeństwo i kulturę), technologie informacyjne (komputer, internet, inne narzędzia teleinformatyczne), media (typologia, funkcje, wpływ na społeczeństwo i kulturę), teoria komunikacji (podstawowe pojęcia, modele komunikacji, funkcjonowanie w przestrzeni społeczno-kulturalnej), Internet (historia, podstawowe pojęcia, przeglądarki, wyszukiwarki, hosting i inne usługi internetowe),
- omówienie i prezentacja bibliotek cyfrowych oraz cyfrowych narzędzi dystrybucji informacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych,
- wprowadzenie podstawowych terminów technicznych, edytorskich i handlowych związanych z tworzeniem i dystrybucją tekstowych publikacji elektronicznych,
- konkretyzowanie zakresu i znaczenia terminów: informatycznych (format – rozszerzenie i nagłówek, format otwarty, przenośny, zamknięty, konwersja formatów) i edytorskich (format, kolumna, krój pisma, stopień pisma, nagłówek, stopka itp.),
- wprowadzenie podstawowych terminów technicznych dotyczących usług serwerowych i hostingu. Praca z przeglądarką internetową jako narzędziem: tworzenia własnej przestrzeni internetowej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- rozpoznać, prawidłowo stosować oraz powiązać z naukami humanistycznymi terminologię z zakresu społeczeństwa informacyjnego, technologii informacyjnych i teorii komunikacji,
- rozpoznać, prawidłowo stosować oraz powiązać z naukami humanistycznymi terminologię z zakresu historii rozwoju Internetu oraz usług internetowych,
- rozpoznać i prawidłowo stosować terminologię z zakresu hostingu, usług serwerowych oraz usług internetowej dystrybucji danych – ze szczególnym
uwzględnieniem nauk humanistycznych,
- korzystać z wyszukiwarek internetowych w zakresie nauk humanistycznych,
- zrozumieć i prawidłowo stosować terminy techniczne, edytorskie i handlowe związane z tworzeniem i dystrybucją tekstowych publikacji elektronicznych (przede wszystkim książek i periodyków w postaci cyfrowej),
- tworzyć, edytować i redagować tekstowe publikacje elektroniczne (spis, poezja, artykuł naukowy),
- tworzyć zamknięte i gotowe do dystrybucji lub publikacji tekstowe dokumenty elektroniczne (PDF).
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za zrealizowanie ćwiczeń zamieszczonych w serwisie (konieczne jest zrealizowanie 50% ćwiczeń do oceny minimalnej, w tym trzeba zaliczyć wszystkie testy),
- ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za samodzielne złożenie, zredagowanie i edycję dokumentu tekstowego Microsoft Word 2007 – format PDF, około 15 stron A4,
- ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za zarejestrowanie w sieci serwisu internetowy w formacie WordPress Blog,
- ocena cząstkowa (¼ oceny końcowej) za rozwiązanie testu zaliczeniowego (wynik pozytywny to 60 punktów na 100), dozwolone są dwa podejścia online. Trzecia próba w pracowni.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Zalecana literatura:
Chwałowski Robert, (2001), Typografia typowej książki, Gliwice, Helion.
Edukacja a nowe media, (2015), red. Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Małgorzata, Potent-Ambroziewicz, Lublin.
Filipiak Mirosław., Homo Communicans. (2004), Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin.
Sikorski W., (2011), Podstawy edycji tekstów. Przykłady i ćwiczenia w Microsoft Word 2007/2010 oraz OpenOffice Writter 3.3, Warszawa.
Wobalis M., (2010), E-rzeczywistość czy e-nierzeczywistość, „Polonistyka” 2010 nr 10, s. 12-16.
Wobalis M., (2017), Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów, Poznań.
Wolański A., (2008), Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: