Diagnoza i terapia dysglosji - spec. logopedyczna 03-DTG-32PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- etiologia i patogeneza rozszczepów, podział rozszczepów, rozszczep a współistniejące wady rozwojowe,
- rozwój mowy dzieci z rozszczepem, cechy wymowy a warunki anatomiczne, niewydolność podniebienno-gardłowa w rozszczepie podniebienia,
- zaburzenia artykulacji, nosowanie – diagnoza, przyczyny, sposoby eliminacji, artykulacja kompensacyjna, współruchy mimiczne,
- wczesna interwencja logopedyczna, cel i znaczenie wczesnej interwencji logopedycznej,
- logopedyczna terapia zaburzeń wymowy, podstawowe warunki efektywności terapii, jej etapy,
- rodzaje ćwiczeń logopedycznych, ćwiczenia podniebienia miękkiego i zwarcia podniebienno-gardłowego, miejsce logopedy w wielospecjalistycznym leczeniu dzieci z rozszczepem,
- problemy psychospołeczne osób z rozszczepem.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- ocenić odruchowe reakcje oralne, funkcje oddychania i funkcje pokarmowe,
- ocenić anatomiczno-czynnościowe warunki mowy,
- ocenić mimikę,
- ocenić rozwój sprawności artykulacyjnej oraz umiejętności komunikacyjnych,
- rozpoznać i opisać zaburzenia artykulacyjne,
- podjąć stosowne działania terapeutyczne i profilaktyczne.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- wartość merytoryczna projektu (samodzielnie przygotowanej prezentacji na wskazany temat),
- poziom aktywności w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
G. Jastrzębowska, M. Kukała, Zaburzenia mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, w: Logopedia, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 1999, s. 191-201.
Mowa pacjenta z rozszczepem podniebienia, red. M.A. Hortis-Dzierzbicka, E. Stecko, Warszawa 2005.
D. Pluta-Wojciechowska, Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia, Bytom 2008.
D. Pluta-Wojciechowska, Podstawy patofonetyki mowy rozszczepowej. Dyslokacje, Bytom 2010.
D. Pluta-Wojciechowska, Mowa dzieci z rozszczepem podniebienia, Kraków 2011.
M. Rokitiańska, Dziecko z rozszczepem wargi, wyrostka zębodołowego i podniebienia, Bydgoszcz 2010.
I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1983.
B. Wiśniewska, Usprawnianie mowy dzieci z rozszczepem podniebienia, w: Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005, s. 517-533.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: