Diagnoza i terapia dysleksji - spec. logopedyczna 03-DTD-32PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- specjalne potrzeby edukacyjne; historia badań nad dysleksja rozwojową; terminologia; definicje dysleksji rozwojowej,
- etiologia i patomechanizm dysleksji, dysortografii, dysgrafii i dyskalkulii; typologia dysleksji w świetle koncepcji neuropsychologicznych (deficytów rozwojowych, zaburzeń lateralizacji) i koncepcji integracji percepcyjno-motorycznej,
- symptomatologia zaburzeń i dynamika objawów dysleksji,
- ryzyko dysleksji, profilaktyka i terapia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu,
- metody w diagnozie dysleksji rozwojowej: kliniczne i eksperymentalne; model wczesnego diagnozowania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu,
- dziecko dyslektyczne w warunkach szkolnych; podstawy prawne pomocy uczniom z dysleksją w szkole oraz oceniania wewnętrznego i zewnętrznego,
- tworzenie pomocy terapeutycznej dla ucznia z dysleksją rozwojową.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- właściwie stosować podstawową terminologię z zakresu dysleksji rozwojowej,
- wwskazać patomechanizmy i objawy dysleksji, dysortografii, dysgrafii,
- wna podstawie charakterystycznych symptomów specyficznych trudności w uczeniu się i ich dynamiki, rozpoznawać i planować proces naprawczy, kierując na badania diagnostyczne i terapię pedagogiczną,
- przygotować schemat terapii z wykorzystaniem wybranych pomocy terapeutycznych,
- wskazać i wykorzystać w praktyce akty prawne dotyczące uczniów z specyficznymi trudnościami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem konkretnej terminologii naukowej oraz z zastosowaniem właściwej metody postępowania diagnostycznego i terapeutycznego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń.
dobry (db; 4,0): dobra, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem nieumiejętności w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca, wyróżniająca się jednak bardzo dużym stopniem nieumiejętności w zakresie wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń i ich niską wartością merytoryczną.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnego wyboru różnic systemowych i przygotowania ćwiczeń przygotowanych w celu terapii ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania:
- wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów,
- poziom aktywności w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach (dopuszczalne jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach).
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.
Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1999.
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, wyd. 2 rozszerz., Gdańsk 2005.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdańsk 2004.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Gdańsk 2007.
Bogdanowicz M., Czabaj R., Bućko A., Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksja rozwojową, Gdynia 2008.
Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków 2001.
Davies R., Dar dysleksji. Dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć, przekł. z ang. G. Skoczylas, Poznań 2001.
Diagnoza dysleksji, red. B. Kaja, Bydgoszcz 2003.
Dysleksja. Teoria i praktyka, red. G. Reid., J. Wearmouth, przeł. H. Kostyło, P. Kostyło, Gańsk 2008.
Iwińska J., Diagnoza i terapia dysleksji: jak pomóc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Katowice 2002.
Krasowicz-Kupis, G., Psychologia dysleksji, Warszawa 2008.
Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego, Bydgoszcz 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: