Dydaktyka etyki cz. 1 - wykład 03-DEW-31PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- samodzielne prowadzenie lekcji etyki z użyciem różnorodnych metod dydaktycznych,
- źródła i pozyskiwanie materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych do tworzenia konspektów lekcji etyki,
- projektowanie optymalnego procesu kształcenia obejmującego cykl lekcji etyki,
- znajomość i interpretacja programu nauczania i podstawy programowej do przedmiotu Etyka (szkolnictwo ponadpodstawowe) w kategoriach celów i metod,
- zasady i kryteria ewaluacji wyników nauczania etyki,
- eksperta, przewodnik i doradca etyczny w realiach edukacyjnych,
- kanon zasad dydaktyki etyki,
- oferta podręczników do nauczania etyki zatwierdzonych przez MEN,
- status etyki jako przedmiotu nauczania w szkolnictwie ponadpodstawowym,
- wyzwania stojące przed nauczycielem etyki w szkole ponadpodstawowej (wieloetniczność, wielokulturowość, wieloetniczność, różnice światopoglądowe, etc.),
- narzędzia multimedialne niezbędne w pracy nauczyciela.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- umie samodzielnie przeprowadzić lekcji etyki przy użyciu różnorodnych metod dydaktycznych,
- potrafi pozyskiwać materiały i pomoce dydaktyczne oraz tworzyć konspekty lekcji etyki,
- potrafi zaprojektować optymalny proces kształcenia obejmujący cykl lekcji etyki,
- gruntownie zna i umie interpretować wymogi programu nauczania i podstawy programowej do przedmiotu Etyka (szkolnictwo ponadpodstawowe) w kategoriach celów i metod,
- zna zasady i kryteria ewaluacji wyników nauczania etyki,
- jest gotów do roli eksperta, a także przewodnika i doradcy etycznego w realiach edukacyjnych,
- zna kanoniczne zasady dydaktyki etyki,
- umie posługiwać się podręcznikami do nauczania etyki dopuszczonymi przez MEN,
- rozumie status etyki jako przedmiotu nauczania w szkolnictwie ponadpodstawowym,
- ma świadomość wyzwań stojących przed nauczycielem etyki w szkole ponadpodstawowej (wieloetniczność, wielokulturowość, wieloetniczność, różnice światopoglądowe etc.),
- potrafi korzystać z wyposażenia multimedialnego niezbędnego w pracy nauczyciela.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): widoczne regularne bardzo dobre przygotowanie z bieżących zagadnień i lektur, uzsadnianie wypowiedzi, staranne wykonanie ćwiczeń i zadań, kompletne odpowiedzi na pytania egzaminacyjne i zaliczeniowe, kompletna wiedza.
dobry plus (+db; 4,5): mniej regularne przygotowanie, mniej staranne uzasadnianie wypowiedzi, nadal względnie kompletna wiedza.
dobry (db; 4,0): nieregularne i mniej staranne przygotowanie, mało gruntowna znajomość i interpretacja lektur; niezbyt staranne wykonanie zadań; niekompletna wiedza.
dostateczny plus (+dst; 3,5): nieregularne przygotowanie, niestaranne wykonanie zadań; powierzchowność i niekompletność wiedzy.
dostateczny (dst; 3,0): regularne nieprzygotowanie do zajęć; niewykonanie połowy zadań; znikoma lub powierzchowna wiedza.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieprzygotowanie, niewykonanie zadań, poniżej 60% wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
Z. Bauman, „Życie w pośpiechu, czyli wyzwania dla edukacji w epoce płynnej nowoczesności”, [w] Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, przeł. Jacek Konieczny, Znak, Kraków 2007.
J. Dewey, ,,Mowa a kształcenie myślenia”, [w] Jak myślimy?, przeł. Zofia Bastgenówna, PWN, Warszawa 1988.
M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tł. J. Hołówka, PWN, Warszawa 2000.
A. Malitowska, Od etyki filozoficznej do etyki zawodowej.
P. Mroczkiewicz, Dwa spojrzenia na etykę, (w) Problemy etyczności i etyki w szkole – teoria i praktyka, wyd. Ad rem, Jelenia Góra 2009.
W. Ostrowski, Uwagi o kształceniu filozoficznym i dydaktyce filozofii, (w:) A. Pacewicz, A. Olejarczyk, J. Jaskóła (red.), Philosophia Itinera, Wrocław 2009.
J. Płaziak-Janiszewska (red.), Kierunek Wartości. Inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki, Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 2016.
J. Płaziak-Janiszewska, Alicja Skrzypczak (red.), Kierunek Dialog, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Poznań 2017.
K. Vopel, ,,Nie samym chlebem... Eksperymenty dla młodzieży wyjaśniające znaczenie wartości” wyd. Jedność 2003.
M. Woźniczka, Powrót do nauczania filozofii i etyki w szkole, (w) Zeszyty Szkolne nr 3(25) lato 2007, wyd. Stentor Warszawa 2007.
A. Ziemna, Ł. Malinowski, Ludzkie ścieżki. Program nauczania etyki na II/III/IV etapie edukacyjnym Podstawa programowa (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/podstawa-programowa-–-etyka-.pdf) (przykładowy program nauczania).
Portal edukacyjny: www.etykawszkole.pl – Zapoznaj się z budową rozkładu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: