Deliberacja i edukacja demokratyczna 03-DED-r2PFDU-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- edukacja demokratyczna w wybranych koncepcjach filozoficznych w ujęciu historyczno-filozoficznym,
- rozumność-racjonalność-deliberacja,
- demokracja i rozumny pluralizm,
- współczesne ujęcia edukacji demokratycznej (Education of Democratic Citizenship),
- edukacja demokratyczna a edukacja o prawach człowieka (Human Rights Education) (zadanie/opracowanie eksperymentane o znaczeniu edukacyjnym),
- dyskusje dotyczące zagadnień przedstawionych na wykładzie w oparciu o zalecaną literaturę przedmiotu,
- metody edukacji demokratycznej a nauczanie przedmiotu etyka (zadanie/opracowanie eksperymentalne o znaczeniu edukacyjnym).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- umie przedstawić i odróżnić wiodące filozoficzne koncepcje demokracji i ich wizje edukacji demokratycznej,
- umie zdefiniować i zilustrować przykładami zjawiska takie, jak rozumne i racjonalne zachowanie w kontekście demokratycznym oraz podać warunki deliberacji (uzasadnienie),
- umie określić relacje pomiędzy demokracją a rozumnym pluralizmem oraz pełnym pluralizmem światopoglądów,
- potrafi uzasadnić potrzebę i wskazać korzyści wypływające z edukacji demokratycznej oraz na tej podstawie przygotować opracowanie badawcze o znaczeniu edukacyjnym,
- dogłębnie zna podstawy edukacji demokratycznej w zakresie praw człowieka,
- potrafi dyskutować o wymienionych wyżej zagadnieniach na podstawie literatury przedmiotu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i rozwinął umiejętność uzasadniania i deliberowania nad nimi w zgodzie ze źródłami normatywnymi, naukowymi (teksty źródłowe) i w duchu demokratycznym.
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i rozwinął rzeczone umiejętności.
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie) dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i rzeczone umiejętności.
dostateczny (dst; 3,0): student w nieznacznym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie i rzeczone umiejętności.
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie).
Literatura
Zalecana literatura:
Platon, Protagoras (fragm.).
Platon, Gorgiasz (fragm.).
Robert Dahl, O demokracji, Znak, Kraków 1998 (fragmenty).
Martha C. Nussbaum, Creating Capabilities, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge 2011 (fragmenty).
Amartya Sen, The Idea of Justice, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge 2009 (fragmenty).
Karolina M. Cern, Piotr W. Juchacz, Ewa Nowak (red.), Edukacja demokratyczna, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2009 (wybrane artykuły).
Karolina Cern, Piotr W. Juchacz, Ewa Nowak (red.), Etyka Życia Publicznego, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2009 (wybrane artykuły: Kersting, Nowak, Adolphi, Juchacz).
John Rawls, Liberalizm polityczny, PWN, Warszawa 1998 (fragmenty).
Harry Brighouse, Sprawiedliwość, Sic!, Warszawa 2007 (rozdz. 1, 3 i 4).
Piotr W. Juchacz, Sokrates. Filozofia w działaniu, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2004 (wybrane rozdziały).
Czasopismo: „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna” Tom 1 (2012), Nr 1 oraz Nr 2 (wybrane artykuły).
Iris Marion Young, Inclusion and Democracy, Oxford University Press, Oxford 2000.
Iris Marion Young, Communication and the Other: Beyond Deliberative Democracy, w: Benhabib Seyla (ed.), Democracy and Difference. Contesting Boundaries of the Political, ss. 120-136 .
Piotr W. Juchacz, Deliberatywna filozofia publiczna. Analiza instytucji wysłuchania publicznego w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej z perspektywy systemowego podejścia do demokracji deliberatywnej, Wydawnictwo Naukowe IF UAM, Poznań 2015, ss. 182-189.
Joel Westheimer and Joseph Kahne, “What Kind of Citizen? The Politics of Educating for Democracy”, American Educational Research Journal, Volume 41 No. 2, Summer 2004, 237-269.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: