Czytanie kultury popularnej - spec. komunikacja medialna 03-CzKP-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- rozróżnienia definicyjne: sztuka i kultura popularna, kultura masowa, wysoki i niski obieg kultury,
- ponowoczesność jako perspektywa uprzywilejowania kultury popularnej,
- komercjalizacja kultury,
- kultura popularna i tożsamość (doświadczenie, ideologia, edukacja),
- dyskursy związane z ciałem i cielesnością,
- polityczne, społeczne i kulturowe funkcje subkultur,
- estetyka kiczu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu efektów uczenia się student/ka powinien/powinna:
- znać główne (współczesne i historyczne) teorie kultury popularnej,
- analizować, interpretować i wartościować teksty kultury popularnej,
- analizować pozaartystyczne (ekonomiczne, polityczne, ideologiczne) czynniki wpływające na kształt utworu,
- dostrzegać i nazywać różnorodność tekstów kultury w zależności od medium, w którym są przekazywane oraz odbiorców, do których są kierowane.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; bardzo dobra znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; bardzo wysoka kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury (bardzo dobre osadzenie ich w kontekstach oraz wskazanie na możliwe praktyczne wykorzystanie, np. do celów komercyjnych).
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; dobra znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; wysoka kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury (bardzo dobre osadzenie ich w kontekstach oraz wskazanie na możliwe praktyczne wykorzystanie, np. do celów komercyjnych).
dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; dobra znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; wystarczająca kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury (dobre osadzenie ich w kontekstach oraz wskazanie na możliwe praktyczne wykorzystanie, np. do celów komercyjnych). Dopuszcza się drobne pomyłki lub niedociągnięcia w zakresie wiedzy i umiejętności wykorzystania jej w praktyce.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; dostateczna znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; podstawowa kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury. Dopuszcza się pomyłki lub niedociągnięcia w zakresie wiedzy i umiejętności wykorzystania jej w praktyce, tylko takie jednak, które nie uniemożliwiają działania w zakresie interpretacji tekstów kultury.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa bazowa znajomość podstawowych pojęć i rozróżnień definicyjnych w zakresie kultury popularnej i masowej; dostateczna znajomość głównych szkół krytycznych oraz zagadnień związanych z rozwojem pojęć dotyczących kultury popularnej; podstawowa kompetencja w zakresie łączenia zjawisk ogólnokulturowych z pojęciami z zakresu historii, socjologii, polityki; umiejętność trafnego wskazania wpływu zjawisk ogólnokulturowych na różne dziedziny sztuki (przede wszystkim literatury); umiejętność krytycznej analizy zjawisk ze szczególnym naciskiem na samodzielne wartościowanie; interpretacja wybranych tekstów kultury. Dopuszcza się pomyłki lub niedociągnięcia w zakresie wiedzy i umiejętności wykorzystania jej w praktyce, tylko takie jednak, które nie uniemożliwiają działania w zakresie interpretacji tekstów kultury.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć i kierunków współczesnej teorii kultury popularnej, niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- ocenianie ciągłe na zajęciach na podstawie obecności, wykonanych zadań oraz aktywnego uczestnictwa w dyskusji,
- sposób przygotowania oraz przedstawienia prezentacji multimedialnej,
- kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Zalecana literatura:
Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
Bauman Z., Globalizacja, Warszawa 2000.
Burszta W., Kuligowski W., Sequel: dalsze przygody kultury w globalnym świecie, Warszawa 2005.
Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.
McLuhan M., Zrozumieć media, Warszawa 2004.
McNair B., Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Warszawa 2004.
Miłosz Cz., Kultura masowa. Antologia tekstów, Kraków 2002.
Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.
Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: