Creative Writing Lab 03-CWL-22SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- problemy i składniki procesu twórczego,
- praktyczne zagadnienia wartościowania utworu literackiego,
- zależność między intencją dzieła a warunkami jego realizacji,
- literatura jako iteraturura, praca nad/z językiem, szacunkiem dla jego norm i dozwoloną artyście niesubordynacją,
- jednostkość i konwencjonalność jednostkowości w utworze,
- wolność pisarza wobec horyzontu oczekiwań odbiorcy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- umie definiować swoje intencje twórcze i bronić ich zasadności przed krytyką,
- potrafi dobierać środki artystyczne adekwatnie do powziętych zamiarów,
- dostrzega wady swojej pracy pisarskiej i potrafi je eliminować,
- potrafi samodzielnie redagować (nadać spójność, logicznie poprowadzić, pozostać wiernym zamiarowi estetycznemu, oczyścić z uchybień językowych) tekst własnego utworu,
- umie dyskutować o własnym bądź cudzym utworze, bez korzystania ze wsparcia recepcji, tradycji interpretacyjnych itd.,
- rozumie związek miedzy pomysłem, „natchnieniem”, talentem a pisaniem jako pracą,
- współpracować w grupie lub kierować nią w celu osiągnięcia wspólnego celu, na przykład zorganizowania wydarzenia literackiego: spotkania czy festiwalu, albo zredagowania wspólnej publikacji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów poruszanych na zajęciach, wysoka wartość merytoryczna stylistyczna zadanych prac pisemnych, umiejętność uzasadniania własnych racji i wyborów podczas prezentacji i w polemice, bardzo wysoki poziom przygotowania do udziału w dyskusji, zaawansowana umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, zaawansowana umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania hierarchii wartości i problemów problemu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; szczególnie w zakresie prac pisemnych i przygotowania do udziału w dyskusji; rozwinięta umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, rozwinięta umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania wagi problemu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość problemów poruszanych na zajęciach, mniejsza ilość i wartość prac pisemnych oraz słabsze zaangażowanie w dyskusje podczas zajęć; słabsza umiejętność oceniania i wyznaczania priorytetów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów poruszanych na zajęciach, poprawne wykonanie zadań praktycznych, słabe zaangażowanie w przebieg zajęć; elementarna umiejętność wartościowania oraz oceny wagi problemu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć poruszanych na zajęciach, bardzo mała aktywność na zajęciach, mała ilość i niewielka wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, znajomość podstawowych zagadnień z zakresu aksjologii.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności w trakcie zajęć (udziału w dyskusji i w pracy zespołowej); zbyt mała ilość i bardzo mała wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, brak elementarnej wiedzy i umiejętności przewidzianych programem ćwiczeń; brak znajomości zagadnień z zakresu aksjologii i nieumiejętność ich stosowania.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy, 2014.
S. Pinker, Piękny styll. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI, 2015.
P. Tkaczyk, Narratologia, 2019.
A. Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować), 2017.
D. V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: