Czytelnictwo i animacja kultury - spec. dokumentalistyczno-bibliotekarska 03-CAK-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowa terminologia z zakresu wiedzy o czytelnictwie i animacji kultury,
- organizacje i stowarzyszenia bibliotekarskie zajmujące się problematyką upowszechniania kultury i czytelnictwa,
- przegląd czasopism bibliotekarskich (naukowych, informacyjnych i metodycznych) oraz wpojenie potrzeby korzystania z nich,
- podstawy wiedzy na temat czytelniczego odbioru literatury,
- badanie zjawisk czytelniczych; metody, techniki i narzędzia badań czytelnictwa,
- podstawy wiedzy na temat czytelnictwa jako zjawiska społecznego,
- metody pracy z użytkownikami różnego rodzaju bibliotek oraz formy pracy poprzez które metody powinny być realizowane,
- rola biblioteki i bibliotekarza w realizacji zadań dydaktycznych i szkolnych projektów edukacyjnych, np. edukacja regionalna i dziedzictwo kulturowe w regionie, dukacja czytelnicza i medialna,
- strategie i programy upowszechniania czytelnictwa i animacji kultury w kontekście nowych zadań bibliotek,
- zasady marketingu i promocji książki i czytelnictwa oraz możliwości pozyskania środków na działalność kulturalno – edukacyjną bibliotek,
- aspekty pracy bibliotek z użytkownikami niepełnosprawnymi,
- podstawy wiedzy na temat realizowanej w bibliotekach publicznych i szkolnych biblioterapii rozwojowej; przegląd specjalnych materiałów czytelniczych; metody i formy pracy biblioterapeutycznej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- swobodnie operować pojęciami z zakresu wiedzy o czytelnictwie i animacji kultury, zna organizacje i stowarzyszenia zawodowe,
- samodzielnie zdobywać kierunkową wiedzę, rozwijać umiejętności, wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować, a także wykorzystywać informacje dla celów zawodowych,
- zrealizować podstawowe badania czytelnicze w zakresie wyborów, potrzeb, aktywności i satysfakcji czytelniczej,
- formułować własne poglądy na temat czytelnictwa jako zjawiska społecznego,
- dopasować do poszczególnych grup użytkowników odpowiednie metody pracy,
- stosować w pracy zawodowej poznane formy pracy z użytkownikami,
- dotrzeć do informacji na temat nowych programów rozwoju bibliotek i czytelnictwa,
- wyszukać wiadomości na temat możliwości pozyskania środków zewnętrznych na działalność statutową bibliotek (kulturalną i edukacyjną),
- promować bibliotekę i jej działalność,
- rozpoznać niepełnosprawność i pomóc niepełnosprawnym użytkownikom biblioteki,
- zorganizować i przeprowadzić zajęcia z obszaru biblioterapii rozwojowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie projektów oraz testu końcowego na ocenę bardzo dobrą świadczącą o pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie projektów oraz testu końcowego na ocenę dobrą + świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i zaliczenie projektów oraz testu końcowego na ocenę dobrą świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dostateczny plus (+dts; 3,5): jedna nieobecność na zajęciach i zaliczenie projektów oraz testu końcowego na ocenę dostateczną + świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania.
dostateczny (dst; 3,0): jedna nieobecność na zajęciach i zaliczenie projektów oraz testu końcowego na ocenę dostateczną świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania.
niedostateczny (ndst; 2,0): dwie i więcej nieobecności na zajęciach i zaliczenie projektów oraz testu końcowego na ocenę niedostateczną świadczącą o bardzo dużych brakach w posiadanej wiedzy i całkowitym niezrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
Kryteria oceniania:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- ocena projektów studenckich przygotowanych w grupach,
- ocena testu końcowego.
Praktyki zawodowe
W powiązaniu z programem specjalności dokumentalistyczno-bibliotekarskiej. Studenci mogą odbywać praktyki miedzy innymi w bibliotekach naukowych i publicznych.
Literatura
Zalecana literatura:
Andrzejewska Jadwiga, Bibliotekarstwo szkolne, teoria i praktyka. Cz. I: Organizacja biblioteki, Cz. II: Praca pedagogiczna biblioteki, Warszawa 1996.
Andrzejewska Jadwiga, Edukacja Czytelnicza i medialna, Warszawa 2003.
Batorowska Hanna, Kamińska – Czubała Barbara, Szkolne Centrum Informacji, Kraków 2002.
Biblioteka w otoczeniu społecznym, red. Barbara Elżbieta Zybert. Warszawa 2000.
Biblioterapia i czytelnictwo w środowisku osób niepełnosprawnych, pod red. Bronisławy Woźniczki – Paruzel, Toruń 2001.
Biblioterapia. Z zagadnień pomocy niepełnosprawnym użytkownikom książki, red. Małgorzata Fedorowicz, Tomasz Kruszewski, Toruń 2005.
Borecka Irena, Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Walbrzych 2004.
Borecka Irena, Wontorowska – Roter Sylwia, Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003.
Fedorowicz Małgorzata, Człowiek niepełnosprawny w bibliotece publicznej, Toruń 2010.
Huczek Marian, Public relation a wizerunek biblioteki, „Biuletyn EBIB” [Dokument elektroniczny] 2004, nr 5, http://ebib.oss.wroc.pl/2004/56/huczek.php
Koźmińska Irena, Olszewska Elżbieta, Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2011.
Wojciechowski Jacek, Czytelnictwo, Kraków 2000.
Zawada Agnieszka, O promocji biblioteki, [„Biuletyn EBIB” [Dokument elektroniczny] 2002, nr 3, http://ebib.oss.wroc.pl/2002/32/zawada.php
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: