Biografistyka w pracy edytora - spec. edytorstwo naukowe 03-BPE-12PDM
Podstawowe elementy warsztatu biografisty i edytora
Historia biografistyki jako jednej z nauk pomocniczych literaturoznawstwa
Teoretyczne i metodologiczne zagadnienia relacji: pisarz – biografia – dzieło
Biografia pisarza w różnych gatunkach i typach edycji dzieł literackich
Pisarz i jego język (narodowy, regionalny, osobniczy)
Warsztat pisarza: kultura manuskryptu, krytyka genetyczna
Relacje: pisarz – wydawca - księgarz
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wskazać podstawowe typy wydań dzieł literackich oraz główne elementy konstrukcyjne edycji zbiorowej jednego pisarza
- rozpoznawać związek biografii pisarza z epoką jego życia oraz relacje zachodzące między życiem a twórczością pisarza
- dostrzegać związek między redakcją tekstu a wiedzą na temat biografii pisarza i rolą kontekstów historycznych
- rozpoznawać podstawowe formy zapisu wiedzy biograficznej w strukturze edycji naukowej
- rozpoznawać podstawowe elementy kultury manuskryptu oraz kultury druku w procesie tworzenia dzieła literackiego
- przeprowadzić analizę struktury aparatu krytycznego edycji
- rozpoznawać podstawowe aspekty relacji pisarz – biografia – dzieło, takie jak: język pisarza, geneza tekstu, wola autorska
- samodzielnie sytuować biografię pisarza w obszarze szerokich zjawisk społecznych i kulturowych
- samodzielnie i zespołowo przeprowadzić analizę wybranego problemu tekstologiczno-edytorskiego
- rozpoznawać i stosować we własnej praktyce podstawowe formy i gatunki biografistyki
- posiada specjalistyczne umiejętności wyszukiwania i sfunkcjonalizowania wiedzy historyczno-biograficznej na użytek pracy edytorskiej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
- frekwencja udziału w zajęciach
- aktywność w trakcie zajęć i sprawność analityczno-interpretacyjna;
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia
Literatura
Biografie romantycznych poetów, red. Z. Trojanowiczowi i J. Borowczyk, Poznań 2007
Ł. Garbal, Jak wydawać współczesne teksty literackie, PWN, Warszawa 2011
K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, PWN, Warszawa 1978
R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Wydawnictwo
IBL, Warszawa 2006.
J. Sławiński, Myśli na temat: biografia pisarza jako jednostka procesu
historycznoliterackiego, w: Biografia – geografia – kultura literacka, pod red.
J. Ziomka i J. Sławińskiego, Wrocław 1975.
J. Ziomek, Autobiografia jako hipoteza konieczna, w: w: Biografia – geografia – kultura
literacka, pod red. J. Ziomka i J. Sławińskiego, Wrocław 1975.
Polski Słownik Biograficzny, t. 1-
Wybrane biografie pisarzy (np. P. Acroyd, Blake, przeł. E. Kraskowska, 2001; Z. Sudolski,
Mickiewicz. Opowieść biograficzna, 1997; A. Franaszek, Miłosz. Biografia, 2011)
Kalendaria życia i twórczości pisarzy (np. Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida,
t. I-III, 2007)
Wybrane wydania krytyczne dzieł zebranych pisarza lub jednego utworu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: