Biografistyka w pracy edytora - spec. edytorstwo tekstów literackich 03-BPE-11ZUE
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe elementy warsztatu biografisty i edytora,
- historia biografistyki jako jednej z nauk pomocniczych literaturoznawstwa,
- teoretyczne i metodologiczne zagadnienia relacji: pisarz – biografia – dzieło,
- biografia pisarza w różnych gatunkach i typach edycji dzieł literackich,
- pisarz i jego język (narodowy, regionalny, osobniczy),
- warsztat pisarza: kultura manuskryptu, krytyka genetyczna,
- relacje: pisarz – wydawca - księgarz.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać podstawowe typy wydań dzieł literackich oraz główne elementy konstrukcyjne edycji zbiorowej jednego pisarza,
- umie rozpoznawać związek biografii pisarza z epoką jego życia oraz relacje zachodzące między życiem a twórczością pisarza,
- dostrzegać związek między redakcją tekstu a wiedzą na temat biografii pisarza i rolą kontekstów historycznych,
- potrafi rozpoznawać podstawowe formy zapisu wiedzy biograficznej w strukturze edycji naukowej,
- potrafi rozpoznawać podstawowe elementy kultury manuskryptu oraz kultury druku w procesie tworzenia dzieła literackiego,
- umie przeprowadzić analizę struktury aparatu krytycznego edycji,
- potrafi rozpoznawać podstawowe aspekty relacji pisarz – biografia – dzieło, takie jak: język pisarza, geneza tekstu, wola autorska,
- potrafi samodzielnie sytuować biografię pisarza w obszarze szerokich zjawisk społecznych i kulturowych,
- potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić analizę wybranego problemu tekstologiczno-edytorskiego,
- umie rozpoznawać i stosować we własnej praktyce podstawowe formy i gatunki biografistyki,
- posiada specjalistyczne umiejętności wyszukiwania i sfunkcjonalizowania wiedzy historyczno-biograficznej na użytek pracy edytorskiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień przedmiotu; wysoka aktywność frekwencyjna i udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, nieco niższa frekwencja lub mniejsza aktywność na zajęciach.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień przedmiotu; zadowalająca frekwencja i udział merytoryczny w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień przedmiotu; zadowalająca frekwencja i udział merytoryczny w zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość zagadnień przedmiotu; spełnione minimum frekwencji i udziału merytorycznego w zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień przedmiotu; niska frekwencja lub/oraz znikomy udział merytoryczny w zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
Biografie romantycznych poetów, red. Z. Trojanowiczowi i J. Borowczyk, Poznań 2007.
Ł. Garbal, Jak wydawać współczesne teksty literackie, PWN, Warszawa 2011.
K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, PWN, Warszawa 1978.
R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2006.
J. Sławiński, Myśli na temat: biografia pisarza jako jednostka procesu historycznoliterackiego, w: Biografia – geografia – kultura literacka, pod red. J. Ziomka i J. Sławińskiego, Wrocław 1975.
J. Ziomek, Autobiografia jako hipoteza konieczna, w: w: Biografia – geografia – kultura literacka, pod red. J. Ziomka i J. Sławińskiego, Wrocław 1975.
Polski Słownik Biograficzny, t. 1-…
Wybrane biografie pisarzy (np. P. Acroyd, Blake, przeł. E. Kraskowska, 2001; Z. Sudolski, Mickiewicz. Opowieść biograficzna, 1997; A. Franaszek, Miłosz. Biografia, 2011).
Kalendaria życia i twórczości pisarzy (np. Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, t. 1-3, 2007).
Wybrane wydania krytyczne dzieł zebranych pisarza lub jednego utworu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: