Bibliotekarstwo praktyczne II - spec. dokumentalistyczno-bibliotekarska 03-BP-22PDL-E
Omówienie podstawowych pojęć i definicji z zakresu gromadzenia i zarządzania zasobami.
Polityka zarządzania zasobami biblioteki naukowej.
Budowa kanonu zasobu dla biblioteki publicznej.
Zasady gromadzenia zbiorów w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych.
Elementy warsztatu pracownika oddziału gromadzenia.
Omówienie podstawowych pojęć i definicji (definicja katalogowania formalnego, rodzaje i formy katalogów, polskie normy dotyczące katalogowania).
Przedstawienie formatu MARC 21 (rys historyczny, rozwój formatów MARC, struktura danych w formacie MARC 21, formaty MARC 21 w Polsce).
Omówienie zasad tworzenia rekordu bibliograficznego MARC 21 (strefy opisu bibliograficznego, pola stałej i zmiennej długości, wprowadzanie danych, znaki umowne).
Prezentacja Centralnego Katalogu Haseł Wzorcowych oraz omówienie wiązania rekordu bibliograficznego z hasłami khw.
Ćwiczenia w tworzeniu rekordów bibliograficznych oraz ćwiczenia w prowadzeniu poszukiwań bibliograficznych i interpretacji danych zapisanych w formacie MARC 21.
Opracowanie rzeczowe i jiw – omówienie podstawowych definicji.
Klasyfikacje biblioteczne a języki haseł przedmiotowych – ujęcie historyczne.
Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna – struktura i sposoby zapisu.
Klasyfikowanie piśmiennictwa w UKD i odczytywanie symboli.
JHP BN i jhp KABA – zapoznanie z budową, cechami języka i kartotekami haseł wzorcowych.
Tematowanie piśmiennictwa w językach haseł przedmiotowych.
Struktura i zadania oddziałów (komórek), udostępniania zbiorów.
Rodzaje wypożyczeń.
Czytelnie dziedzinowe.
Regulaminy biblioteki i zasady ich tworzenia.
Statystyki udostępniania.
Pracownicy służb udostępniania zbiorów.
Typologia i podział nowoczesnych źródeł informacji – rozwiązania prawne i organizacyjne.
Bazy danych, czasopisma elektroniczne, e-booki – wykorzystanie pełnej funkcjonalności źródeł i praca z programami bibliograficznymi.
Automatyzacja katalogów lokalnych i centralnych oraz implementacja elementów Web 2.0.
Problematyka cyfryzacji zasobów bibliotecznych – biblioteki cyfrowe i repozytoria.
Okołosystemowe usługi biblioteczno-informacyjne – klucz do podnoszenia jakości funkcjonowania biblioteki.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- identyfikować i praktycznie stosować zasady opracowania polityki gromadzenia w odniesieniu do różnych typów bibliotek,
- stosować podstawowe pojęcia i definicje opracowania formalnego dokumentów, strukturę danych w formacie MARC21, zasady wiązania rekordu bibliograficznego z hasłami khw oraz podstawowe bazy online umożliwiające prowadzenie poszukiwań bibliograficznych, w związku z czym potrafi zaproponować poszukiwania bibliograficzne oraz skonsultować z innymi przyjęte rozwiązania,
- używać podstawowych pojęć z zakresu jiw (w odniesieniu do ich typologii i historii); korzystać z uzyskanej podstawowej wiedzy na temat struktury UKD, rozróżnia symbole i zna zastosowanie języka, wie, jak są zbudowane i do czego służą języki haseł przedmiotowych (jhp) – JHP BN i jhp KABA,
- poznaje rolę i znaczenie służb udostępniania; poznaje podstawowe regulacje prawne (regulaminy); poznaje rodzaje i formy pracy z użytkownikiem; praktycznie zastosować znajomość istoty i zakresu działania wypożyczeń międzybibliotecznych, a także znajomość zasady doboru źródeł do księgozbiorów podręcznych; potrafi zorganizować przestrzeń wolnego dostępu do zbiorów,
- korzystać z opanowanej typologii nowoczesnych źródeł informacji oraz podstawowych przepisów prawnych dotyczące zabezpieczania i udostępniania źródeł elektronicznych,
- korzystać z poznanych i opanowanych najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych w obrębie tworzenia i zarządzania elektronicznymi katalogami lokalnymi i centralnymi; zna wagę i znaczenie cyfryzacji dla zachowania dziedzictwa i szerokiego udostępniania źródeł,
- sprawnie używać repozytoriów i ruchu Open Access we współczesnej komunikacji naukowej; zna zasady projektowania, przygotowania i wdrożenia usług biblioteczno-informacyjnych oraz przykłady najnowocześniejszych usług we współczesnych bibliotekach,
- zaproponować właściwe założenia organizacji zasobu dla biblioteki naukowej – publicznej – pedagogicznej i szkolnej,
- wybrać i zaprojektować elektroniczną usługę biblioteczną dla swojej biblioteki od etapu specyfikacji po wdrożenie i promocję,
- zaimplementować elementy Web 2.0 do swojego katalogu bibliotecznego.
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- ocena prac zespołowych i indywidualnych
- ocena egzaminu
Praktyki zawodowe
W powiązaniu z programem specjalności dokumentalistyczno-bibliotekarskiej. Studenci mogą odbywać praktyki miedzy innymi w bibliotekach naukowych i publicznych.
Literatura
Czasopisma:
„Biblioteka”; „EBIB”, „Przegląd Biblioteczny”, „Zarządzanie biblioteką”, „Bibliotekarz”, „Biblioteka w szkole”.
Moduł gromadzenia zbiorów:
1. Andrzejewska Jadwiga, Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T.1-2. Warszawa 1996.
2. Biblioteka szkolna. Tendencje rozwoju. Teoria i praktyka, pod red. L. Ippoldt, H. Kosętki i I. Pietrykiewicz, Kraków 2009.
3. Bibliotekarstwo, red. Z. Żmigrodzki, Warszawa 1998.
4. Biliński, Lucjan, Zbiory bibliotek - charakterystyka zawartości zbiorów, specjalizacja, główne tendencje i standardy, w: Biblioteki publiczne przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, red. Jadwiga Chruścińska, Ewa Kubisz, Warszawa 1999, s. 84-106.
5. Elektroniczne publikacje w bibliotekach, red. nauk. Maria Kocójowa, Kraków 2002.
6. Ewidencja materiałów bibliotecznych, prawne regulacje. Ewidencja materiałów bibliotecznych, red. Lucjan Biliński, Warszawa, 1999.
7. Filipowicz Anna, Nowe media w pracy działu gromadzenia, „EBIB” 1999, nr 2, http://www.oss.wroc.pl/biuletyn/ebib02/filip.html
8. Malak Piotr, Wykorzystanie analizy wartości informacyjnej dokumentów elektronicznych w tworzeniu kolekcji bibliotecznych, w: Biblioteki wobec nowych zadań, pod red. Ewy Głowackiej, Toruń 2004, s. 109-128.
9. Zbiory i zasoby informacyjne bibliotek publicznych, Warszawa 2009.
Moduł opracowania formalnego:
1. Lenartowicz, Maria, Paluszkiewicz Anna, Format USMARC rekordu bibliograficznego dla książki. Warszawa 2000.
2. Lont, Mirosława, Woźniakowska, Ewa, Opis bibliograficzny dokumentów w formacie USMARC w systemie HORIZON. Cz. 1, Książka,
http://www.pfsl.poznan.pl/pzh/ksiazka2001/index.html [2011-01-17]
3. Lont, Mirosława, Woźniakowska, Ewa, Opis bibliograficzny dokumentów w formacie USMARC w systemie HORIZON. Cz. 2, Wydawnictwo ciągłe,
http://www.pfsl.poznan.pl/pzh/czasopismo2001/index.html [2011-01-17]
4. Nałęcz, Barbara, Format MARC 21rekordu bibliograficznego dla dokumentu ciągłego, http://www.nukat.edu.pl/nukat/book/MARC21_per-070717.pdf [2011-01-17]
5. Drożdż, Andrzej, Lont, Mirosława, Woźniakowska, Ewa, Opis bibliograficzny dokumentów w formacie MARC 21 w systemie HORIZON. Cz. 4, Dokument elektroniczny, http://www.pfsl.poznan.pl/pzh/ksiazka2002/index.html [2011-01-17]
Moduł opracowania rzeczowego:
1. Bojar B., Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, Warszawa 2002.
2. Głowacka T., Analiza dokumentu i jego opis przedmiotowy, Seria: Katalogowanie przedmiotowe w języku KABA. Część 1, nr 13, Warszawa 2003.
3. Hys J., Kwiatkowska J., Zapis pionowy UKD w „Przewodniku Bibliograficznym”, „Bibliotekarz” 2011 nr 3, s. 20-23.
4. Kartoteka wzorcowa języka KABA, oprac. J. Woźniak, Warszawa 1994, s. 19-23.
5. Sadowska J., Język haseł przedmiotowych Biblioteki Narodowej. Studium analityczno-porównawcze, Warszawa 2003.
6. Sadowska J., Turowska T., Języki informacyjno-wyszukiwawcze. Katalogi rzeczowe, Warszawa 1990, s. 7-20, 71-91, 141-150 (słownik przydatnych terminów).
7. Sosińska-Kalata B., Klasyfikacja. Struktury organizacji wiedzy, piśmiennictwa i zasobów informacyjnych, Warszawa 2002, s. 46-232.
8. Stopa A., O treści książek. Opracowanie rzeczowe piśmiennictwa, Warszawa 2002.
10. Ścibor, E., Klasyfikacja piśmiennictwa, Olsztyn 2001.
11. Uniwersalna Klasyfikacja Dziesiętna. Wydanie skrócone dla bieżącej bibliografii narodowej i bibliotek publicznych. Publikacja nr UDC-PO58 autoryzowana przez Konsorcjum UKD nr licencji -2005/06, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: