Bioetyka 03-BE-r1PFDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- status i dylematy bioetyki jako dziedziny interdyscyplinarnej (1 wykład),
- etyczna problematyka początków życia (zdrowie prokreacyjne, ustawa aborcyjna, najważniejsze europejskie i amerykańskie kazusy dot. badań prenatalnych oraz aborcji) (2 wykłady i 1 moduł e-learningowy),
- terapia geowa (biokonserwatyzm vs transhumanizm, prawo do dziedzictwa genetycznego, enhancement a terapia medyczna, terapia germinalna, prawa pacjenta: tożsamość biologiczna i psychiczna) (2 wykłady i 1 moduł e-learningowy),
- etyczne aspekty decyzji o śmierci (filozoficzne koncepcje samostanowienia i podmiotowości; argumenty pro- i kontreutanazyjne w filozofii klasycznej i współczesnej oraz w aktualnej debacie prawno-medycznej; definicje stanu terminalnego, stanu wegetatywnego oraz śmierci mózgu; najważniejsze europejskie i amerykańskie kazusy dot. eutanazji biernej, eutanazji czynnej oraz samobójstwa wspomaganego medycznie) (3 wykłady i 1 moduł e-learningowy),
- transplantacje (definicje śmierci, w tym śmierci mózgu, historia medycyny transplantacyjnej, stanowiska wiodących religii monoteistycznych wobec idei transplantacji, polska ustawa transplantacyjna, tzw. rynek organami) (1 wykład i 1 moduł e-learningowy),
- zdrowie - ujęcie systemowe (zdrowie jako dobro publiczne; moralna wartość meycyny (dobro jako cel); historia europejskich modeli opieki zdrowotnej/ubezpieczenia zdrowotnego; polskie transformacje w systemie ochrony zdrowia po 1989; rankingi europejskiego Health Index, diagnoza polskiego systemu w porównania do krajów takich jak Holandia, Szwecja, Niemcy, Grecja, Włochy, USA, Kanada, Japonia (2 wykłady i moduł e-learningowy).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się:
- studenci rozumieją interdyscyplinarną specyfikę dziedziny wiedzy jaką jest bioetyka,
- studenci znają stanowiska filozofów antycznych, średniowiecznych i nowożytnych wobec tematu samostanowienia o śmierci, ich wykładni zdrowa/normy oraz terapii a także adaptację tych klasycznych argumentów na gruncie bioetyki XX w.,
- studenci potrafią sklasyfikować argumentację bioetyczną na dowolny temat (prawo do aborcji, klauzula sumienia, prawo pacjenta do informacji, paternalizm lekarski, samobójstwo wspomagane niemedycznie itd.) według stanowisk wiodących w debacie bioetycznej (np. utylitaryzm, etyka chrześcijańska, etyka eudajmonistyczna, etyka perfekcjonalistyczna itd.),
- studenci znają historyczny przebieg zmiany ustawodawstwa - w co najmniej kilku europejskich krajach oraz w USA - dotyczącego ochrony życia poczętego i prawa do jego przerwania,
- studenci znają historyczny przebieg zmiany ustawodawstwa dotyczącego ochrony życia pacjenta i prawa do odstąpienia od leczenia lub przerwania życia pacjenta (USA, Japonia, co najmniej kilka krajów europejskich),
- studenci potrafią zdefiniować terapię uporczywą, stan terminalny, opiekę paliatywną, eutanazję bierną, eutanazję czynną, samobójstwpo wspomagane medycznie oraz samobójstwo wspomagane niemedycznie,
- studenci znają aktualne polskie ustawodawstwo dotyczące transplantologii, aborcji, badań prenatalnych, opieki paliatywnej, ochrony praw pacjenta w stanie wegetatywnym,
- studenci znają stanowisko tzw. Wielkich Religii w kwestii medycznej definicji śmierci (tj. śmierci mózgu) oraz transplantologii,
- studenci potrafią opracować model kazusu bioetycznego na podstawie informacji prasowej (zawierającej informację medyczną, prawną i biograficzną) oraz własnych nabytych kompetencji bioetycznych,
- studenci potrafią dokonywać normatywnej oceny przebiegu wybranych przypadków medycznych oraz formułować suwerenne etyczne stanowisko argumentacyjne wobec konkretnych przepisów prawa,
- studenci potrafią wykorzystać zdobyte informacje, wykazują gotowość do podejmowania działań inspirowanych zdobytą wiedzą na rzecz doskonalenia warsztatu nauczania etyki w swoim zawodzie.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student (1) zrealizował co najmniej jedno zadanie e-learningowe i zostało one ocenione na ocenę co najmniej 4,5; (2) brał aktywny udział w trakcie omawiania kazusów, zgłaszał pytania i wnioski własne podczas dyskusji; (3) przystąpił do zaliczenia ustnego, na którym zaprezentował wybrane przez siebie zagadnienie (z listy 11 zagadnień, wieńczących kolejno każdy z wykładów) i uzyskał z niego ocenę co najmniej 4,5 lub 5,0 w przypadku, gdy zadanie e-learningowe zostało ocenione jedynie na 4,5.
dobry plus (+db; 4,5): student (1) zrealizował co najmniej jedno zadanie e-learningowe i zostało one ocenione na ocenę co najmniej 4,0; (2) brał aktywny udział w trakcie omawiania kazusów, zgłaszał pytania i wnioski własne podczas dyskusji; (3) przystąpił do zaliczenia ustnego, na którym zaprezentował wybrane przez siebie zagadnienie (z listy 11 zagadnień, wieńczących kolejno każdy z wykładów) i uzyskał z niego ocenę co najmniej 4,0.
dobry (db; 4,0): na ocenę końcową składają się oceny zsumowane z (1) pisemnego zadania e-learningowego oraz zaliczenia ustnego, na którym Student zaprezentował wybrane przez siebie zagadnienie (z listy 11 zagadnień, wieńczących kolejno każdy z wykładów).
dostateczny plus (+dst; 3,5): na ocenę końcową składają się oceny zsumowane z (1) pisemnego zadania e-learningowego oraz (2) zaliczenia ustnego, na którym Student zaprezentował wybrane przez siebie zagadnienie (z listy 11 zagadnień, wieńczących kolejno każdy z wykładów).
dostateczny (dst; 3,0): na ocenę końcową składają się oceny zsumowane z (1) pisemnego zadania e-learningowego oraz (2) zaliczenia ustnego, na którym Student zaprezentował wybrane przez siebie zagadnienie (z listy 11 zagadnień, wieńczących kolejno każdy z wykładów).
niedostateczny (ndst; 2,0): student albo (1) nie zrealizował ani jednego zadania e-learningowego i tym samym nie został dopuszczony do zaliczenia ustnego, albo (2) nie przystąpił do zaliczenia ustnego lub otrzymał z niego ocenę niedostateczną.
Literatura
Zalecana literatura:
Baza kazusów bioetycznych z opracowaniem K. Szewczyka: Interdyscyplinarne Centrum Etyki UJ: http://bazy.incet.uj.edu.pl/dzialy.php?l=pl&i=388&p=31&m=27&z=0&kk=1 (dostęp: 30.09.2018).
S. Bednarz (red.), Etyczne aspekty transplantacji, Kraków 2009.
M. Bogaczyk, Sztuka Inna: O sztuce prymitywnej, naiwnej i surowej, „Filo-Sofija”, nr 1 (6), 2006, s. 239-256 (dostęp: 30.09.2018).
M. Bogaczyk-Vormayr, Art Brut oder die Überwindung der Biomacht, „Ethics in Progress“, vol. 5 (2014), no. 2, p. 77-102 (dostęp: 30.09.2018).
W. Chańska, J. Różyńska (red.), Bioetyka, Warszawa 2013.
B. Chyrowicz, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015.
W. Galewicz (red.), Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009.
J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 2003.
J. Hartman, Czym jest bioetyka?, https://biotechnologia.pl/informacje/czym-jest-dzisiaj-bioetyka-jan-hartman,11973 (dostęp: 30.09.2018).
M. Soniewicka, Transhumanizm: kilka uwag na temat filozoficznych źródł sporu o ideę biomedycznego ulepszania moralnego, „Ethics in Progress”, vol. 6 (2015). No. 1, p. 38-55: https://www.elearning.amu.edu.pl/wns/pluginfile.php/21310/mod_resource/content/1/Soniewicka.pdf (dostęp: 30.09.2018).
A. Szczeklik, Nieśmiertelność. Prometejski sen medycyny, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: