Arcydzieła literatury polskiej w kontekście literatury europejskiej 03-ALP2-21JPODM
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Wybrane zjawiska i terminy z zakresu teorii procesu historycznoliterackiego.
2. Wybrane zjawiska i terminy z zakresu teorii literatury i poetyki.
3. Wprowadzenie do historii literatury polskiej:
- literatura w języku łacińskim,
- zabytki języka polskiego.
4. Kategoria arcydzieła i kanonu literackiego w Polsce, Europie i na świecie.
5. Ekranizacje i adaptacje literatury.
6. Wybrane toposy i motywy w sztuce dawnej i współczesnej.
7. Wybrane dzieła literatury staropolskiej i oświecenia w kontekście europejskim:
- wybitne realizacje rodzajów i gatunków literackich,
- najważniejsze prądy ideowo-artystyczne - liryka religijna, parenetyka ziemiańska, artystyczne osiągnięcia humanizmu,
- staropolska poezja metafizyczna,
- literackie osiągnięcia klasycyzmu.
8. Wybrane dzieła polskiego romantyzmu z uwzględnieniem międzynarodowych związków literatury polskiej:
- dzieło romantyczne,
- romantyczny obraz świata w liryce i dramacie,
- ironizm, profetyzm, mistycyzm,
- kategoria wieszcza narodowego,
- romantyczne biografie,
- pozaliterackie znaczenie romantyzmu.
9. Wybrane dzieła polskiego pozytywizmu i Młodej Polski w kontekście przemian w Europie oraz z uwzględnieniem stosunku epok do tradycji literackiej:
- światopogląd pozytywizmu, powieść realistyczna, powieść historyczna,
- arcydzieła impresjonistyczne i symbolistyczne, młodopolski postromantyzm.
10. Wybrane dzieła Dwudziestolecia międzywojennego na tle polityczno-społecznych przemian w Europie:
- nowe języki filozofii w poezji i dramacie,
- przemiany polskości,
- powieść społeczna i psychologiczna,
- wybitne pisarki i pisarze.
11. Wybrane dzieła literatury wojny:
- problemy moralne w poezji i poeci pokolenia wojennego,
- prozatorskie narracje wojny,
- poetyka reportażu.
12. Literatura współczesna:
- wojenne traumy w prozie,
- dramat powojenny w kraju i na emigracji,
- odrzucenie socrealizmu w prozie,
- nowe formy powieści,
- poezja Szymborskiej, Herberta, Różewicza i Miłosza.
13. Literatura najnowsza:
- problem z arcydziełami,
- główne nurty w poezji i prozie,
- małe ojczyzny w latach 90. i na początku XXI wieku,
- nowe języki prozy,
- literacki Nobel dla Tokarczuk.
14. Zagadnienia leksykalne: człowiek, dziedziny kultury, nauka, państwo i społeczeństwo.
15. Zagadnienia gramatyczno-syntaktyczne: fleksja imienna, fleksja czasownika, nazwy cech abstrakcyjnych, nazwy miejsc, czasowniki z przedrostkami, czasowniki prefiksalne.
16. Zagadnienia stylistyczne: środki warunkujące spójność tekstu, styl naukowy, styl artystyczny, środki stylistyczne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z zakresu historii, teorii literatury i poetyki do analizy i interpretacji dzieła literackiego, a także do jego własnej oceny,
- odtworzyć porządek historyczno-literacki w Polsce na tle europejskim,
- przyporządkować wybrane zjawiska literackie do właściwej epoki lub epok,
- umieszczać wybrane dzieła literackie w kontekście przełomowych wydarzeń natury politycznej, społecznej i kulturowej,
- scharakteryzować epoki literackie z uwzględnieniem najważniejszych twórców, dzieł i zjawisk artystycznych,
- omówić wybrane biografie twórców polskiej literatury,
- samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze, stosując w praktyce podstawowe elementy historycznoliterackiej procedury badawczej (dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, analiza problemu, skonstruowanie wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków),
- stosować w praktyce wiedzę z zakresu wybranych zagadnień leksykalnych, gramatycznych i stylistycznych wymaganych dla poziomu biegłości językowej B2/C1.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej na tle europejskim, bardzo dobra umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, biegłość w osadzaniu poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim, wysoka świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych fachową argumentacją.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami (zwłaszcza w zakresie faktografii lub argumentacji).
dobry (db; 4,0): dobra znajomość periodyzacji historii literatury polskiej na tle europejskim, dobra umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, biegłość w osadzaniu poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, swobodne prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych logiczną argumentacją.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej na tle europejskim, zadowalająca umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, zadowalająca umiejętność osadzenia poszczególnych zjawisk w dość szerokim kontekście historycznoliterackim, świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, prezentowanie własnych poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich, popartych argumentacją.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej na tle europejskim, umiejętność niepełnego scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, umiejętność osadzenia poszczególnych zjawisk w niepełnym kontekście historycznoliterackim, umiarkowana świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, odtwórcze prezentowanie poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość periodyzacji historii literatury polskiej na tle europejskim, niewystarczająca umiejętność scharakteryzowania istotnych dokonań oraz twórczości najważniejszych pisarzy, brak umiejętności osadzenia poszczególnych zjawisk w szerokim kontekście historycznoliterackim, niewystarczająca świadomość roli, jaką odegrali poszczególni twórcy w historii literatury polskiej, brak umiejętności prezentowania własnych (bądź odtwórczego przywołania cudzych) poglądów na temat poszczególnych zjawisk historycznoliterackich.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Butcher, B. Guziuk-Świca, A. Laskowska-Mańko, Bliżej Polski. Wiedza o Polsce i jej kulturze, cz. I, Lublin 2003.
B. Guziuk-Świca, A. Butcher, Bliżej Polski. Wiedza o Polsce I jej kulturze, cz. II, Lublin 2011.
Being Poland: A History of Polish Literature and Culture Since 1918, ed. By T. Trojanowska et al., Berlin 2018.
Cz. Miłosz, Historia literatury polskiej, Kraków 2010.
St. Bereś, Historia literatury polskiej w rozmowach. XX-XXI wiek, Warszawa 2002.
Światowa historia literatury polskiej, red. M. Popiel et al., Kraków 2020.
R. Ciesielska-Musameh, A. Trębska-Kerntopf, Średniowiecze. Podręcznik do nauki historii literatury polskiej dla Polonii i cudzoziemców, Lublin 2000.
R. Ciesielska-Musameh, A. Trębska-Kerntopf, Odrodzenie. Podręcznik do nauki historii literatury polskiej dla Polonii i cudzoziemców, Lublin 2000.
A. Omiotek, Bronią języka – arcydzieła czyli gawędy o literaturze polskiej wraz z antologią tekstów dla młodzieży szkół polonijnych, Lublin 2013.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: