Agon krytycznoliteracki - spec. krytyka i praktyka literacka 03-AK-12PDM
Ćwiczenia poświęcone są kształceniu umiejętności skutecznej polemiki krytycznoliterackiej. Program ćwiczeń obejmuje: omówienie instytucji i geografii życia literackiego (nagrody, festiwale, prasa, media elektroniczne), dyskusję wokół wybranych, gatunkowo zróżnicowanych, tekstów literackich mających status nowości wydawniczej (korpus tekstów jest zmienny, każdorazowo aktualizowany, ustalany w porozumieniu z grupą zajęciową); analizę aspektów estetycznych wybranych tekstów literackich; polemiczne, wartościujące i krytyczne interpretowanie tekstów literackich. W ramach zajęć studenci ćwiczą formy krytycznoliterackie – zwłaszcza recenzję. Analizowane teksty literackie odnoszone są do szerszych zjawisk społecznych i politycznych i wpisywane w dyskursy społeczne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- przedstawić rzeczowe argumenty krytycznoliterackie w debacie,
- uczestniczyć w dyskusji panelowej na temat związany ze współczesnym życiem literackim,
- wskazać ważniejsze spory krytycznoliterackie w literaturze współczesnej i padające tam argumenty,
- napisać recenzję tekstu literackiego,
- moderować dyskusję na temat dotyczący współczesnej literatury polskiej i obcej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będą: jakość lektury indywidualnej wyrażona poprzez aktywność w trakcie zajęć; indywidualne bądź grupowe wystąpienie na zajęciach oraz minimum cztery recenzje powstałe w ramach zajęć. Na ocenę składają się: aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); wartość merytoryczna i stylistyczna prac pisemnych; poziom przygotowania do udziału w dyskusji panelowej; sposób przeprowadzenie indywidualnej/zespołowej prezentacji.
Skala ocen
5,0 – bardzo dobra znajomość historycznych, społecznych, kulturowych kontekstów literatury współczesnej; dobra znajomość czynników kształtujących opinię literacką (krytyka, media, promocja); umiejętność samodzielnej, krytycznej interpretacji tekstów literackich; oddanie satysfakcjonujących minimum czterech recenzji;
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie krytycznego ustosunkowania się do niektórych zjawisk (np. przeceniania lub niedoceniania pisarzy);
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniejsze umiejętności praktyczne – np. w zakresie umiejętności celnej oceny tekstu literackiego w recenzji;
3,5 – zadowalająca znajomość najważniejszych tendencji i tematów literatury współczesnej; podstawowa orientacja w zakresie instytucji życia literackiego; znajomość głównych pojęć, służących do opisu sytuacji literackiej; poprawne recenzje
3,0 – zadowalająca jakość recenzji; elementarna orientacja na mapie literackiej.
2,0 - niezadowalająca znajomość kontekstów literatury współczesnej; poważne braki w zakresie infrastruktury literackiej; zupełna dezorientacja w dziedzinie opinii literackiej, nieoddane recenzje.
Praktyki zawodowe
- brak
Literatura
P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976 – 2000. Wydarzenia – dyskusje – bilanse, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003.
P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.
Była sobie krytyka. Wybór tekstów z lat dziewięćdziesiątych i pierwszych, oprac. Dariusz Nowacki, Krzysztof Uniłowski, Katowice 2003.
J. Jarzębski, Apetyt na Przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Znak, Kraków 2002.
P. Czapliński, P. Śliwiński, Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, Obserwator, Poznań 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: