Wprowadzenie do analizy dzieła literackiego 03-ADL-11ZLf
Treści programowe dla przedmiotu:
- rodowód nauki o literaturze i działy literaturoznawstwa; teoria literatury i jej miejsce w nauce o literaturze; poetyka jako teoria dzieła literackiego, jej rodzaje i zadania,
- tekst literacki jako struktura, znak, komunikat,
- wyznaczniki tekstu literackiego,
- historyczność dzieła literackiego; proces historycznoliteracki, okres, prąd literacki, problemy periodyzacyjne,
- tradycja literacka i sposoby jej rozumienia,
- intertekstualność jako kategoria w badaniach literackich,
- problemy genologiczne; gatunek literacki, konwencja literacka,
- miejsce analizy i interpretacji w badaniach literackich.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- scharakteryzować podstawowe problemy teorii dzieła literackiego,
- rozpoznać podstawowe problemy teorii literatury na przykładzie różnych tekstów literackich,
- powiązać poszczególne zagadnienia teoretycznoliterackie z problemami omówionymi na zajęciach z poetyki,
- zastosować terminologię teoretycznoliteracką w procesie interpretacji,
- budować wywód teoretycznoliteracki.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na teście/kolokwium końcowym.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobry poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na teście/kolokwium końcowym z niewielkimi usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na teście/kolokwium końcowym.
dostateczny plus (+dst; 3,5): mniej niż dobry poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na teście/kolokwium końcowym.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczny poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na teście/kolokwium końcowym.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na teście/kolokwium końcowym.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Basaj, Warszawa 1998,
B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 2000.
U. Eco, Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, Kraków 1996.
Ćwiczenia z poetyki, red. A. Gajewska, T. Mizerkiewicz, Warszawa 2006.
M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1991.
B. Kaniewska, A. Legeżyńska, Teoria literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej (studium zaoczne), Poznań 2002.
Kompozycja i genologia, red. A. Gajewska, Poznań 2010.
A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990.
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: