Antropoetyka 03-A-31PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- stanowisko człowieka w świecie,
- problematyczność i inne stałe antropologiczno-egzystencjalne,
- emocje egzystencjalne w zdrowiu, chorobie, stanach zwyczajnych i nadzwyczajnych,
- egzystencja ucieleśniona (organizm, ciało, Körper/Leib, obraz i schemat ciała),
- disability studies i ich przydatność dla przyszłego badacza i nauczyciela,
- plastyczność i auto-technopoisesis,
- religia i filozofia na temat duchowego wymiaru ludzkiej egzystencji,
- religia, gnoza i etyka jako manifestacje transcendentnych tęsknot człowieka,
- literatura jako odkrywanie i kreowanie rzeczywistości duchowej,
- duchowe potencje sztucznej inteligencji,
- antropologia i etyka: związek między 'czym/kim jest człowiek' i 'co powinienem czynić',
- przydatność wiedzy, umiejętności i kompetencji wyniesionych z zajęć w planowanych działaniach badawczych, zawodowych, a także samorozwoju.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie problem pozycji człowieka w świecie,
- zna i rozumie problematyczność człowieka i ‘stałe’ antropologiczne oraz egzystencjalne (antropologia egzystencjalna),
- zna i rozumie koncepcje egzystencji ucieleśnionej (w tym: organizmu, ciała, a także obrazu i schematu ciała),
- odróżnia i rozumie emocje egzystencjalne,
- potrafi zastosować wiedzę o niepełnosprawności (disability studies) w działalności badawczej i zawodowej jako przyszły nauczyciel,
- zna i rozumie pojęcie plastyczności i auto-technopoiesis,
- rozumie duchowy wymiar egzystencji,
- zna i rozróżnia sposoby manifestacji transcendentnych tęsknot człowieka,
- zna przykładowe kreacje rzeczywistości duchowej w literaturze i sztuce,
- zna wyzwania, jakie stawiają przed duchowością technika i sztuczna inteligencja,
- potrafi powiązać Kantowskie pytania ‘czym/kim jest człowiek’ i ‘co powinienem czynić’ (antropologię, egzystencjalizm, etykę),
- potrafi uwzględnić wiedzę i umiejętności i kompetencje wyniesione z zajęć w planowanych działaniach badawczych, zawodowych, a także samorozwoju.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): pełna, bardzo dobra znajomość i rozumienie omawianych zagadnień potwierdzone aktywnościami i egzaminem, komplet obecności.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi deficytami w zakresie oczekiwanych aktywności i wiedzy wykazanej na egzaminie, komplet obecności.
dobry (db; 4,0): niepełna, lecz dobra znajomość omawianych zagadnień potwierdzona aktywnościami, terminowymi opracowaniami i egzaminem, regularna obecność na zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): niepełna, lecz nadal zadowalająca znajomość omawianych zagadnień; lakoniczne, powierzchowne opracowania; przeciętna znajomość zalecanej literatury przedmiotu, minimum obecności.
dostateczny (dst; 3,0): wybiórcza znajomość kluczowych zagadnień omawianych na zajęciach i znikome efekty aktywności poznawczej w zakresie wymaganych lektur; dostarczone, ale powierzchowne i niedbałe opracowania, spełnione lub odpracowane minimum obecności.
niedostateczny (ndst; 2,0): znikoma znajomość kluczowych zagadnień omawianych na zajęciach i brak efektów samodzielnej lektura, niedostarczone opracowania, niespełnione regulaminowe minimum obecności.
Literatura
Zalecana literatura:
Część I. Ucieleśnienie.
Giorgio Agamben, Nagość. WAB 2010 (dwa rozdziały).
Antonio Lingis, Body transformations, 2006 (wyjątki).
Roberto Franzini Tibaldeo, Ewa Nowak, „Hans Jonas: filozofia życia i etyka nauk o życiu”, Filozofia i Nauka, Vol. 5(2017), s. 5-25.
Arnold Gehlen, Der Mensch. Seine Natur und Stellung in der Welt. Wiesbaden 1986.
Hans Jonas, Organismus und Freiheit, KGA, Bd. I/1, hg. von H. Gronke, Freiburg, Berlin, Wien 2010 (cytaty udostępniają wykładowcy).
Immanuel Kant, Pisma z antropologii (wybrane fragmenty).
Mario Marino, “Aspołeczna towarzyskość i ludzkie pożądanie: Kant, Herder i Hemsterhuis o antagonizmie władającym światem i ludzkim duchem”, w: E. Nowak (red.), Recepcja i oddziaływanie Marka Siemka w Europie. Warszawa 2019, s. 201-216.
Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji (wypisy dot. intercielesności).
Ewa Nowak, „Koncepcje cielesności”, oprac. dydaktyczne na podstawie E. Nowak, Advancing the human self (Peter Lang, 2020), s. 45-100.
Ewa Nowak, "Antropologia niepełnosprawności. Narodziny, schyłek i odrodzenie paradygmatu,” Ruch Filozoficzny, vol. 3(2017), s. 137-157.
Ewa Nowak, „Ustrój cielesny…”, Filozofia i Nauka 2017.
Ewa Nowak, „Emocje egzystencjalne w zdrowiu i w chorobie. Heidegger, Sartre, Merleau-Ponty, van den Berg, Gadamer, Waldenfels” (własne opracowanie dydaktyczne).
Ewa Nowak, „Ciała w glorii. Z antropologicznego archiwum estetyzacji”. Estetyka i Krytyka – Polish Journal of Aesthetics, vol. 45(2)2017, s. 103-118.
Piotr Rosół, O etycznej odpowiedzialności nauki i techniki, Kraków 2017.
Margrit Shildrick, “Some reflections on the socio-cultural and bioscientific limits of bodily integrity,” Body & Society 2010, vol. 16, no. 3 (cytaty udostępniają wykładowcy).
Część II. Duchowość:
Św. Augustyn, Dialogi filozoficzne (O porządku, Solilokwia), różni tłumacze, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999 (wyjątki).
M. Bierdiajew, Królestwo Ducha i królestwo cezara, tłum. H. Paprocki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2003.
M. Bierdiajew, Sens twórczości. Próba usprawiedliwienia człowieka, tłum. H. Paprocki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2001, s. 17-45, 189-209.
A. Jocz, Gnostyczne światy Brunona Schulza, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2016 (założenia).
A. Jocz, If Machines Want To Dream… Adam Wiśniewski-Snerg on the Ethical Consequences of There Being No Substantial Distinction Between Humans and Robots, „Ethics in Progress” Vol. 10 (2019). No. 2, pp. 45-51 (dostępna wersja polskojęzyczna).
H. Jonas, Idea Boga po Auschwitz, tłum. G. Sowinski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.
J. Maritain, Pisma filozoficzne, tłum. J. Fenrychowa, Wydawnictwo Znak, Kraków 1988, s. 99-131, 217-279.
Miszna Zeraim, traktat Berachot, tłum. R. Marcinkowski, Wydawnictwo DIG, Warszawa 2013, s. 53-71.
Opowieści Zoharu, tłum. I. Kania, Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC, Kraków 2012, s. 13-24, 245-256.
A. Walczak, A. Jocz, Doświadczenie duchowości. Konteksty filozoficzno-religijne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019 (rozdział).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: