Conducted in
terms:
2021/SL, 2022/SL, 2023/SL, 2024/SL
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Educational Studies
Counseling in educational problems with elements of pedagogical therapy 11-DPE-11-n
This course has not yet been described...
Term 2021/SL:
None |
Term 2022/SL:
None |
Term 2023/SL:
None |
Term 2024/SL:
None |
Module learning aims
(in Polish) Przekazanie wiedzy na temat terminologii i podstawowych założeń dotyczących doradztwa realizowanego w systemie szkolnym z uwzględnieniem współczesnych problemów edukacyjnych. Przekazanie wiedzy na temat obszarów pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej) Przekazanie wiedzy na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów Wypracowanie umiejętności interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole
Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia a także instytucjami pomocy psychopedagogicznej Rozwinięcie umiejętności etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym, Wypracowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, Wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w sytuacji zadaniowej, praca w oparciu o literaturę. Wypracowanie umiejętności budowania przykładowych scenariuszy działań pomocowych szkoły odnoszących się do wybranych przypadków uczniowskich problemów
Major
(in Polish) Pedagogika
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Metody słowne, podające;
Metody problemowe (aktywizujące) – analiza wybranych przypadków (praca realizowana w podgrupach lub indywidualnie i dyskutowana w grupie);
metody praktyczne – praca/ćwiczenia w kilkuosobowych grupa
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10 (K)
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 25 h
Czytanie wskazanej literatury 20 h
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i prezentacji 20h
Inne (jakie?) -
…
SUMA GODZIN 85
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3
Cycle of studies
2nd cycle
Year of studies (where relevant)
Year 1
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) Wiedza, umiejętności i kompetencje z I stopnia studiów pedagogicznych
Course coordinators
Term 2020/SL: | Term 2022/SL: | Term 2019/SL: | Term 2021/SL: | Term 2023/SL: | Term 2018/SL: | Term 2024/SL: |
Module learning aims
(in Polish) 1. Cele
- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE
- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.
- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna
-przedstawienie studentom form pomocy ppp
- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę
Bibliography
Term 2021/SL:
None |
Term 2022/SL:
None |
Term 2023/SL:
None |
Term 2024/SL:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: