Anthropology of the Chosen Cultural Phenomena I: Anthropology of migration 05-AWZKIAMi-11-EtnU
Students:
1) gain the basic knowledge of:
- contemporary migration phenomena in a global and local context
- the key categories and concepts developed within the migration studies
- ways of interpretation of the migration and integration issues on the anthropological ground
2) gain the understanding:
- that mobility is an integral part of a human condition
- that human identities are not integrally ascribed to places – that they are changeable, processual, and hybrid
3) gain the skills necessary to:
- critically analyse migration phenomena from an anthropological perspective
Cycle of studies
Module type
Bibliography
Class 2:
Szejnert M.
2009 Wyspa Klucz, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 13-17 i 37-41.
Class 3:
Kaźmierkiewicz P.
2006 Uwarunkowania integracji cudzoziemców w Polsce, w: M. Bieniecki, P. Kaźmierkiewicz, B. Smoter, Integracja cudzoziemców w Polsce. Wybrane aspekty, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 43-56.
Class 4:
Trevena P.
2008 Teorie i doktryny integracji imigrantów. Doświadczenia tradycyjnych i nowych krajów imigracji, w: A. Grzymała-Kazłowska, S. Łodziński (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 93-122.
Class 5:
Grzymała-Kazłowska A.
2008 Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami, s. 98-120.
Class 6:
Malkki L. H.
1995 Refugees and Exile: From "Refugee Studies" to the National Order of Things, “Annual Review of Anthropology” 24, s. 495-523.
Class 7:
Bloch N.
2011 Urodzeni uchodźcy. Tożsamość pokolenia młodych Tybetańczyków w Indiach, Monografie FNP, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 344-394.
Class 8:
Metykova M.
2010 Only a Mouse Click Away from Home: Transnational Practices of Eastern European Migrants in the United Kingdom, “Social Identities” 16: 3, s. 325-338.
Class 9:
Ben-Ze’ev E.
2005 Transmission and Transformation: The Palestinian Second Generation and the Commemoration of the Homeland, w: A. Levy, A. Weingrod (ed.), Homelands and Diasporas. Holy Lands and Other Places, Stanford: Stanford University Press, s. 123-139.
Class 10:
Lutz H.
2002 At Your Service Madam! The Globalization of Domestic Service, "Feminist Review” 70, s. 89-104.
Class 11:
Hamel Ch.
2002 Muslim Diaspora in Western Europe: The Islamic Headscarf (Hijab), the Media and Muslims’ Integration in France, “Citizenship Studies” 6: 3, s. 293-308.
Class 12:
Fechter M.
2007 Living in a Bubble: Expatriate’s Transnational Spaces, w: V. Amit (ed.), Going First Class? New Approaches to Privileged Travel and Movement, New York, Oxford: Berghahn Books, s. 33-52.
Class 13:
Maalouf A.
2002 Zabójcze tożsamości, przeł. H. Lisowska-Chehab, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 7-12 i 23-54.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: