History of Science - A Borderland Discipline 23-PPG-24Z12
The following problems will be analyzed during the course:
Evolutions and breakthroughs in the history of European science and their theoretical interpretations;
Historians of science and historians of specific scientific disciplines - community and differences in research attitudes;
History of science as a source of contemporary research attitudes;
History of science - theoretical and institutional borderlands.;
History of scientific disciplines as a source of cultural identity of scientific communities.
Module learning aims
Information on where to find course materials
Major
Methods of teaching for learning outcomes achievement
Student workload (ECTS credits)
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
Course coordinators
Learning outcomes
Student
knows the main directions of the historiography of sciences and understands the role of the history of science among historical sciences;
interprets the history of science as a borderline discipline, constituting a source of theoretical inspiration for scientific disciplines;
interprets the history of science as a historical epistemology and a central source science for scientific disciplines;
understands the role of the history of science in shaping the cultural identity of scientific communities;
is able to interpret research of a borderline nature as multidisciplinary, interdisciplinary or transdisciplinary as different types of relations between disciplines;
understands the theoretical and cultural role of the history of science in shaping contemporary research attitudes and the development of science.
Assessment criteria
Oral presentation, discussion. The condition for passing the course is a review of a book or article on the issues covered by the course.
Practical placement
Not planned.
Bibliography
Jeszke J., Wokół statusu historii nauki w Polsce jako dyscypliny naukowej, „Nauka Polska. Jej Potrzeby Organizacja i Rozwój”, t. 25 (50), 2016, s. 65-84. Jeszke J., Historiografia nauki polskiej i jej miejsce w polskiej historiografii,” Historia@Teoria”, 2(4), 2017, s. 165-175.
Jeszke J., Badacz i jego perspektywy interpretacyjne w studiach nad dziejami nauki, “Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 2021, t. 66, nr 2, s.11-23. Rheinberger H-J., Epistemologia historyczna, Warszawa 2015.
Jeszke J., Historiografia nauki (nauk) jako obszar kulturowej autorefleksji polskich środowisk naukowych (w:) „Gra i konieczność. Zbiór rozpraw z filozofii historii i historii historiografii”, pod red. G.A. Dominiaka, J. Ostoji – Zagórskiego i W. Wrzoska, Oficyna Wyd. Epigram, Bydgoszcz 2005, s. 243-254.
Jeszke J., Między historią medycyny a antropologią medyczną, czyli rzecz o inter- i transdyscyplinarności pola badawczego, w: „Od polinezyjskich mitów do antropologii medycyny. Tom dedykowany Profesor Danucie Penkali Gawęckiej”, Marciniak Katarzyna, Chwieduk Agnieszka Maria (red), Poznań, Instytut im. Oskara Kolberga, .), 2021, s.235-254.
Jeszke J., Polska historiografia nauk medycznych - wizje i konteksty przemian w: „Między historią, bioetyką i medycyną. Księga jubileuszowa z okazji 70. urodzin Profesora Michała Musielaka”, Prętki Krzysztof, Czabański Adam, Baum Ewa, Głodowska Katarzyna (red.), Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, 2019, s. 155-174.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: