Conducted in
terms:
2021/SL, 2022/SL
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy
Ethical Dilemmas 22-FUFA-WDE
This course has not yet been described...
Module learning aims
(in Polish) Celem zajęć jest komplementarna prezentacja wybranych zagadnień etycznych – metodologicznie sytuowanych na gruncie etyki społecznej, bioetyki bądź filozofii prawa – albo jako reprezentatywnych dla ujęcia formuły dylematu moralnego (DM), albo autorsko intrepretowanych przez Wykładowców w kategoriach sytuacji DM.
Cele szczegółowe przedmiotu:
C1: Przedstawienie spektrum podstawowych dylematów moralnych życia osobowego, społecznego, publicznego (sfery prywatnej i publicznej; mikro- i makroetyki) oraz umiejscowienie ich w obrębie dyscyplin filozofii i dziedzin refleksji humanistycznej.
C2: Wykazanie konieczności interdyscyplinarnego charakteru analizy sytuacji DM (rola prawa, medycyny, ekonomii itd.)
C3: Kształcenie Studentów w analizie tekstu źródłowego – filozoficznego (np. bioetycznego), prawniczego (projekty ustaw, proces legislacyjny, przepisy prawa), informacyjnego (raporty rządowe i niezależne, np. NGO), reportażowego/publicystycznego – jako materiału prezentującego zagadnienie DM.
C4: Pogłębianie umiejętności dyskursywnych i argumentacyjnych jako podstawowych narzędzi pracy filozofa moralności. Tworzenie modeli euporii dla konkretnych sytuacji dylematu
C5: Wskazanie na znaczenie zagadnień etyki praktycznej oraz refleksji nt. DM we współczesnej humanistyce, na ich rolę w tworzeniu standardów demokratycznych, poszanowania praw człowieka i obywatela
Aktualność podejmowanych w analizie sytuacji dylematycznych – jak np. bieżące debaty prawno-polityczne czy rozstrzygnięcia bioetyczne – ma zostać uchwycona w pewnej klasyczności, filozoficznej niezbywalności, samego zagadnienia DM (m.in. Nietzsche, Kant, Moore, Singer).
Information on where to find course materials
(in Polish) Platforma e-learningowa UAM: https://www.elearning.amu.edu.pl/wns/
Major
(in Polish) Filozofia
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, analiza przypadków
Course module conducted remotely (e-learning)
(in Polish) Tak, prowadzony częściowo (8 h) w formie e-learningu.
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) maks. 60 h, w tym 30 h z nauczycielem (wykład)
Cycle of studies
2nd cycle
Module type
elective
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) Nie ma żadnych koniecznych wymagań wstępnych, przydatna jest jednak podstawowa znajomość dyscyplin filozoficznych – ich odmiennej problematyki i metodologii (materiał wykładu/ćwiczeń „Wstęp do filozofii”).
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: