The anthropology of kinship and gender
20-APPK-23-Etn
This course has not yet been described...
Term 2020/SZ:
Description of the content of the course: 1. Introductory classes. 2. The practical dimension of research on kinship, family life and gender. 3. Classical kinship studies. Part 1 - historical and contemporarty perspectives 4. Classical kinship studies. Part 2 - historical and contemporarty perspectives 5. Classical kinship studies. Part 3 - genealogical method and related nomenclature 6. Classical kinship studies. Part 4 - genealogical method and related nomenclature 7. New studies on kinship 8. Family studies: family and household categories, economics and family life policies 9. Women studies and feminist anthropology 10. Anthropology of gender and sexuality 11. Gender and queer studies 12. Gender in practice part 1: social aspect, performativity, politics 13. Gender in practice part 2: social aspect, performativity, politics 14. Review of the latest trends in relationship, family and gender research, part 1 15. Review of the latest trends in relationship, family and gender research, part 2
|
Term 2021/SZ:
|
Term 2022/SZ:
|
Term 2023/SZ:
|
Term 2024/SZ:
|
Module learning aims
(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z historią rozwoju antropologii pokrewieństwa, podstawowymi koncepcjami z zakresu klasycznych studiów nad pokrewieństwem oraz czołowymi badaczami/badaczkami reprezentującymi tę subdyscyplinę
2. Zaznajomienie osób studiujących z podstawową nomenklaturą, teoriami, kategoriami analitycznymi oraz metodologiami stosowanymi w klasycznych studiach nad pokrewieństwem
3. Wprowadzenie do women studies oraz antropologii feministycznej
4. Przekazanie wiedzy na temat nowych studiów nad pokrewieństwem
5. Wprowadzenie do współczesnych studiów nad rodziną
6. Prezentacja aktualnych badań nad pokrewieństwem, rodziną, płcią kulturową w polskich naukach społecznych (socjologia oraz antropologia społeczno-kulturowa)
7. Wprowadzenie do gender studies
8. Zaznajomienie osób studiujących z podstawami LGBTQ studies oraz teorią queer
9. Nauczenie osób studiujących umiejętności konstruktywnej dyskusji dotyczącej płci kulturowej, seksualności oraz życia rodzinnego
10. Przekazanie wiedzy na temat aktywistycznego charakteru badań nad płcią kulturową
11. Nauczenie osób studiujących pracy w grupie, konstruowania projektu analitycznego oraz jego realizacji w formie akademickiego eseju audiowizualnego
Information on where to find course materials
(in Polish) Biblioteka Uniwersytecka oraz Wydziałowa.
Teksty będą również umieszczane na platformie MS Teams.
Major
(in Polish) etnologia
Number of hours
30
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda ćwiczeniowa
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Praca w grupach
Course module conducted remotely (e-learning)
n/a
Student workload (ECTS credits)
Cycle of studies
1st cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 2
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
n/a
Course coordinators
Term 2024/SZ: | Term 2021/SZ: | Term 2019/SZ: | Term 2023/SZ: | Term 2022/SZ: | Term 2020/SZ: |
Module learning aims
(in Polish) 1. Zaznajomienie osób studiujących z historią rozwoju antropologii pokrewieństwa, podstawowymi koncepcjami z zakresu klasycznych studiów nad pokrewieństwem oraz czołowymi badaczami/badaczkami reprezentującymi tę subdyscyplinę
2. Zaznajomienie osób studiujących z podstawową nomenklaturą, teoriami, kategoriami analitycznymi oraz metodologiami stosowanymi w klasycznych studiach nad pokrewieństwem
3. Wprowadzenie do women studies oraz antropologii feministycznej
4. Przekazanie wiedzy na temat nowych studiów nad pokrewieństwem
5. Wprowadzenie do współczesnych studiów nad rodziną
6. Prezentacja aktualnych badań nad pokrewieństwem, rodziną, płcią kulturową w polskich naukach społecznych (socjologia oraz antropologia społeczno-kulturowa)
7. Wprowadzenie do gender studies
8. Zaznajomienie osób studiujących z podstawami LGBTQ studies oraz teorią queer
9. Nauczenie osób studiujących umiejętności konstruktywnej dyskusji dotyczącej płci kulturowej, seksualności oraz życia rodzinnego
10. Przekazanie wiedzy na temat aktywistycznego charakteru badań nad płcią kulturową
11. Nauczenie osób studiujących pracy w grupie, konstruowania projektu analitycznego oraz jego realizacji w formie akademickiego eseju audiowizualnego
Practical placement
Bibliography
Term 2020/SZ:
Staszczak Z. (red.) (1987) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa-Poznań: PWN (wybrane hasła). Stone L. (1992) Pokrewieństwo i płeć kulturowa, Kraków: Wydawnictwo UJ. Szynkiewicz S. (1992) Pokrewieństwo. Studium etnologiczne, Warszawa: Wydawnictwa UW. Baer M., Kościańska A. (2014) „Antropologia i ‘gender’. Wprowadzenie”. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej 1/2014 (20), s. 5-11. Hryciuk R. E., Kościańska A. (red.) (2007) Gender. Perspektywa Antropologiczna. Tom 1, tom 2. Warszawa: Wydawnictwa UW (wybrane artykuły) Kościańska, A. (red.) (2012) Antropologia seksualności. Teoria. Etnografia. Zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwa UW. Moore H. L. (2005) „Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Warszawa: PWN, s. 309-39. Moore H. L. (2006) “Co się stało kobietom i mężczyznom? Płeć kulturowa i inne kryzysy w antropologii”. W: M. Kempny, E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje. Warszawa: PWN, s. 402-19. Rudaś-Grodzka M. et al. (red.) (2014) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca (wybrane hasła).
|
Term 2021/SZ:
|
Term 2022/SZ:
|
Term 2023/SZ:
|
Term 2024/SZ:
|
Notes
Term 2020/SZ:
|
Term 2021/SZ:
|
Term 2022/SZ:
|
Term 2023/SZ:
|
Term 2024/SZ:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: