Interpretation of Popular-Culture Text 16-ITPPP-11
This course consists of two main parts: first is theoretical and second is practicial. It means that first part begins with interpretation created in wide theoretical background. Students will learn diverse, the most influential theories and methodologies of popular culture from XX century. Second part will start interpretation from some concrete, diverse examples taken from different discourses of popular culture. Student will check their own skills in creation, interpretation and disseminations of some texts which function in popular culture. They will study theories of signs, of interpretation, of texts, of culture. This is an interdisciplinary course.
Module learning aims
Information on where to find course materials
Major
Methods of teaching for learning outcomes achievement
Course module conducted remotely (e-learning)
Student workload (ECTS credits)
Cycle of studies
Module type
Year of studies (where relevant)
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
Course coordinators
Learning outcomes
ITP_01 Student knows the most important ideas, categories and methodologies which concern popular culture. She/he understands the ways of analysis and interpretation of texts. K_W01, K_W04, K_W18
ITP _02 She/he can present own intellectual perspective during interpretation of the texts which are typical for popular culture. K_W05, K_W13, K_W18
ITP _03 She/he can critically interpret chosen texts from popular culture. K_W11, K_W13, K_W19
ITP _04 She/he can present and interpret chosen examples in the frames of theoretical and cultural background. K_W14, K_W17
ITP _05 She/he can be critical participant of popular culture. K_W11, K_W14, K_W17
Assessment criteria
Remark will be the result of three strata:
1. Presentation of the projects.
2. Skills which are important in research.
3. Interaction during workshops.
Students' knowledge, competences and skills will be analyzed, but also their interactivity and self-reliance.
Practical placement
It does not concern.
Bibliography
Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Z. Pucek, Kraków 2005.
Barthes R., Mitologie, tłum. A. Dziadek, wstęp K. Kłosiński, Warszawa 2008.
Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2007.
Burszta W.J., Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.
Czubaj M., Biodra Elvisa Presleya. Od paleoherosów do teofanów, Warszawa 2007.
Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Kraków 2010.
Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, tłum. M. M. Piechaczek, Kraków 2005.
Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Kraków 2005.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2001.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak, oprac. i wstęp J. Szacki, Warszawa 2008.
Hopfinger M., Kultura: scalanie i wybór, w: Perspektywy badań nad kulturą, red. R. W. Kluszczyński, A. Zeidler-Janiszewska, Łódź 2008.
Kloch Z., Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku, Wrocław 2006.
Krzysztofek K., Status przemysłów kultury: między ekonomią i kulturą, w: Perspektywy badań nad kulturą, red. R. W. Kluszczyński, A. Zeidler-Janiszewska, Łódź 2008.
Marcuse H., Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, oprac. i wstęp W. Gromczyński, Warszawa 1991.
Marcuse H., Eros i cywilizacja, tłum. H. Jankowska, A. Pawelski, Warszawa 1998.
Napiórkowski M., Mitologia współczesna. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców zamieszkałych w globalnej wiosce, Warszawa 2013.
Pakier M., «Postmemory» jako figura refleksyjna w popularnym dyskursie o Zagładzie, „Kwartalnik Historii Żydów”, nr 2(214), Warszawa 2005.
Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. J. Burszta, Poznań 1998.
Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000.
Szczęsna E., Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa 2007.
Szlendak T., Kozłowski T., Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa 2008.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: