Methodology of protective-educational work in individual cases
11-MPZG-11-n
This course has not yet been described...
Module learning aims
(in Polish) 1. przekazanie wiedzy dotyczącej zasad pracy indywidualnej z dzieckiem, kompetencji i umiejętności niezbędnych w pracy indywidualnej z dzieckiem (budowanie związku interpersonalnego, techniki nawiązywania kontaktu i podtrzymywania go, radzenie sobie w sytuacjach wymagających indywidualnej pomocy).
2. Przekazanie wiedzy na temat roli indywidualności w procesie opieki i wychowania
3. Przekazanie wiedzy na temat dzieci i młodzieży z tzw. „grupy ryzyka” – rozpoznawanie i pomoc.
4. przekazanie wiedzy na temat metod pracy indywidualnej z dzieckiem, pomoc w rozwoju poznawczym dziecka (trudności w uczeniu się, działania wspomagające rozwój sfery poznawczej), z zakresu funkcjonowania społecznego i emocjonalnego dziecka,
5. wyrobienie umiejętności programowania i planowania pracy z indywidualnym przypadkiem
6. wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zajęć z indywidualnym przypadkiem,
7. kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce podstawowych metod pracy z jednostką,
8. kształtowanie postaw etycznego postępowania w pracy z drugim człowiekiem
9. kształtowanie umiejętności dokonywania obiektywnej oceny wkładu pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów.
Information on where to find course materials
(in Polish) MS Teams
Major
pedagogy
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
Metoda ćwiczeniowa
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
Praca w grupach
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 23
Przygotowanie do zajęć 30
Czytanie wskazanej literatury 30h
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, scenariusza zajęć, itp. 25h
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40h
Inne (jakie?) - zajęcia praktyczne 32h
Przygotowanie do prowadzenia zajęć z jednostką 30h
SUMA GODZIN 210h
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 7
Cycle of studies
1st cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 2
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej z grupą, teorii i praktyki wychowania, teorii i praktyki opieki, biomedycznych podstaw rozwoju
Course coordinators
Module learning aims
(in Polish) 1. przekazanie wiedzy dotyczącej zasad pracy indywidualnej z dzieckiem, kompetencji i umiejętności niezbędnych w pracy indywidualnej z dzieckiem (budowanie związku interpersonalnego, techniki nawiązywania kontaktu i podtrzymywania go, radzenie sobie w sytuacjach wymagających indywidualnej pomocy).
2. Przekazanie wiedzy na temat roli indywidualności w procesie opieki i wychowania
3. Przekazanie wiedzy na temat dzieci i młodzieży z tzw. „grupy ryzyka” – rozpoznawanie i pomoc.
4. przekazanie wiedzy na temat metod pracy indywidualnej z dzieckiem, pomoc w rozwoju poznawczym dziecka (trudności w uczeniu się, działania wspomagające rozwój sfery poznawczej), z zakresu funkcjonowania społecznego i emocjonalnego dziecka,
5. wyrobienie umiejętności programowania i planowania pracy z indywidualnym przypadkiem
6. wyrobienie umiejętności pisania scenariuszy zajęć z indywidualnym przypadkiem,
7. kształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce podstawowych metod pracy z jednostką,
8. kształtowanie postaw etycznego postępowania w pracy z drugim człowiekiem
9. kształtowanie umiejętności dokonywania obiektywnej oceny wkładu pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów
Bibliography
• Gaś Z. B. Pomoc psychologiczna młodzieży WSiP W-wa 1995
• Brągiel J., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej. Wybrane zagadnienia do ćwiczeń, Opole 1984,
• Brzezińska A., Dzieci z układu ryzyka, [w:] Brzezińska A., Jabłoński S., Marchew M., (red.), „Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa”, Poznań 2003
• Jak lepiej rozumieć i wychować dziecko. Pod red. E. Klimas-Kuchtowej. Kraków 1997
• Kaja B. Zarys terapii dziecka WSP Bydgoszcz 1989
• Klimowicz G. Przeciwko bezradnej samotności N.K. W-wa 1988
• Lewis D. Jak wychować zdolne dziecko PZWL W-wa 1988
• Lipowska-Teutsch Rodzina a przemoc. PARTPA, W-wa
• Lubiński G., Wybrane zagadnienia z metodyki wychowania opiekuńczego, Gdańsk 1987,
• Łobocki M. Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej UMSC Lublin 1986
• Łopatkowa M., Pedagogika serca WSiP W-wa 1992
• Maksymowicz A., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, Olsztyn 1985,
• Marynowicz –Hetka E. Dziecko w rodzinie problemowej. Pomoc w rozwoju. IWZZ W-wa 1987
• Nalaskowski A. Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki. WSiP, W-wa 1998
• Obuchowska I. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie WSiP, W-wa 1991
• Prekop J. Schweizer Ch. Niespokojne dzieci. Poradnik dla zaniepokojonych rodziców. Media Rodzina of Poznań 1997
• Artykuły w czasopismach wskazane przez wykładowcę i prowadzącego konwersatoria
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: