Special education diagnostics
11-DPSP-11-n
This course has not yet been described...
Term 2021/SL:
|
Term 2022/SL:
|
Module learning aims
(in Polish) Przekazanie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.
Information on where to find course materials
(in Polish) Czytelnia, biblioteka UAM, zasoby internetowe, wykładowca udostępnia wybrane artykuły, teksty źródłowe
Major
(in Polish) Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Methods of teaching for learning outcomes achievement
(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień X
Wykład konwersatoryjny X
Wykład problemowy X
Dyskusja x
Praca z tekstem X
Metoda analizy przypadków X
Uczenie problemowe (Problem-based learning) X
Demonstracje dźwiękowe i/lub video X
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) X
Course module conducted remotely (e-learning)
(in Polish) w roku akademickim 2020/2021 w całości prowadzony on-line
Student workload (ECTS credits)
(in Polish) 3
Cycle of studies
2nd cycle
Module type
compulsory
Year of studies (where relevant)
Year 1
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences
(in Polish) podstawowa wiedza z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki specjalnej
Course coordinators
Term 2020/SL: | Term 2022/SL: | Term 2018/SL: | Term 2021/SL: | Term 2019/SL: |
Module learning aims
(in Polish) Pogłębienie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.
Bibliography
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.
Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.
Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
Term 2021/SL:
|
Term 2022/SL:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors,
localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: