Psycho-pedagogical diagnosis in care-educational pedagogy 11-DPPO-11-n
The lecture discusses the theoretical basis of psycho-diagnostics (concept of diagnosis, types of diagnoses, goals diagnosis of psycho-pedagogical models diagnoses). Presented is a diagram of the major components for the purpose of diagnosis of psycho-education (the structure of the diagnostic process) and procedure pedagogical in the diagnosis of the individual case (schema components diagnosis of the individual case).
In the class presented are selected methods and diagnostic techniques (observation, conversation and community interview, surveys and questionnaires, analysis of documents and products of the child, selected methods and techniques of projection method sociometry). Analyzed are also examples of specialized diagnostic process associated with the selected syndromes and disorders of the development of socialization of the child and the diagnosis of the educational environment.
Module learning aims
Information on where to find course materials
Major
Number of hours
Methods of teaching for learning outcomes achievement
Student workload (ECTS credits)
Cycle of studies
Module type
Year of studies (where relevant)
Course coordinators
Module learning aims
Learning outcomes
1 The student knows and understands the basis of psycho-diagnostics.
2 The student knows and explains the major components of psycho-pedagogical diagnosis.
3 The student understands the procedure psycho in the diagnosis of the individual case.
4 The student prepares a diagnosis of the individual case and diagnosis environment.
5 Student uses selected diagnostic techniques
6 Student prepares selected diagnostic tools
7 The student interprets the results of research into the fundamental socio - educational child: family, class, school, peer group, the local community.
8 The student is oriented to help another human being (diagnozowanemu).
Assessment criteria
Lectures: Written work - diagnosis of the individual case, a written exam - test
laboratories: observation during the seminar and the preparation of three diagnostic tools (observation sheet, the script calls, diagnostic test)
Bibliography
a. Babbie E. (2003):Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa
b. Babiński G., 1984, Pytania kwestionariuszowe: podstawowe podziały i typologie, (w:) Wybrane zagadnienia metodologiczno – teoretyczne badań socjologicznych (red.) J.Wasilewski, Kraków
c. Bartkowska –Nowak M., 1988, Organizacja przestrzeni interpersonalnej w psychologicznym badaniu diagnostycznym, „Przegląd Psychologiczny” nr 4
d. Brzezińska A., 1989, Diagnoza pedagogiczna czy diagnoza psychologiczna dla celów wychowania, Poznań
e. Geller S., Król M., 1991, Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym, (w:) Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja (red.) T.Szustrowa, Warszawa
f. Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie. Diagnozy i propozycje. (red.) I. Lepalczyk, E.Marynowicz- Hetke Warszawa 1988
g. Jarosz E., Wysocka E., 2006, Diagnoza psychopedagogiczna, Warszawa
h. Kościanek – Kukacka J., 1990, O poznawaniu ucznia przez nauczyciela, „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”, nr 7
i. Kozielecki J., 1972, Model rozwiązywania problemów diagnostycznych, „Przegląd Psychologiczny”, t. .XV nr 4
j. Lepalczyk I., 1987, Geneza i rozwój diagnostyki pedagogicznej, (w:) Elementy diagnostyki pedagogicznej (red.) I.Lepalczyk i J. Badura, Warszawa- Łódź
k. Lutyńska K., 1984, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wrocław
l. Łobocki M. (2000): Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków
m. Marzec-Holka K. (1990): Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej
n. Mazurkiewicz E., 1995, Diagnostyka w pedagogice społecznej, (w:) Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. (red.) T.Pilch, I.Lepalczyk, Warszawa
o. Pilch T., Bauman T., 2001, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa
p. Sztumski J, 1995, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice
q. Tyszkowa M., 1987, Diagnoza psychologiczna dla celów wychowawczych, Poznań
r. Wajland A.P., 1992, Kwestionariusz, (w:) Podręcznik socjologicznych badań ankietowych P.Daniłowicz (i in.), Warszawa
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: