Wartości jako metody w badaniach humanistycznych - fakultet 5605-WJM-F
- http://ewa.home.amu.edu.pl/simple_slide_light/Domanska_wartosci_jako_metody_2022.html
- http://ewa.home.amu.edu.pl/simple_slide_light/Domanska_wartosci_jako_metody_2023.html (w cyklu 2023/2024)
Zajęcia mają wprowadzić studentów w widoczny od kilku lat w humanistyce i naukach społecznych trend wykorzystywania wartości społecznych, takich jak m.in. empatia, nadzieja, przyjaźń, odpowiedzialność, wyobraźnia, zaufanie jako metod badawczych. Seminaria będą miały na celu przedyskutowanie kwestii, czy powyższe wartości mogą być także stosowane w szeroko rozumianych badaniach historycznych, co w takim kontekście znaczy termin "metoda", i jakie byłyby konsekwencje stosowania wartości jako metod i tworzonej przy ich pomocy wiedzy. W oparcie o lektury badaczy snujących refleksje na temat różnych wartości, rozważona zostanie idea wartości jako metod, następnie przedyskutowane zostaną teksty, w których badacze się do nich odwoływali. Uczestnicy będą proszeni o wybór jednej z dyskutowanych wartości (lub innej, która jest ważna dla prowadzonych przez nich badań) i spróbowali dokonać analizy wybranego (zgodnego z tematyką pracy doktorskiej) problemu badawczego przy pomocy wcześniej wypracowanej w trakcie zajęć wartości-metody.
W cyklu 2023/2024:
Zajęcia stanowią kontynuację kursu dla doktorantów prowadzonego pod tytułem „Wartości jako metody w badaniach humanistycznych” w semestrze zimowym 2022-23 i mają wprowadzić studentów w widoczny od kilku lat w humanistyce i naukach społecznych trend wykorzystywania wartości społecznych, takich jak m.in. empatia, nadzieja, przyjaźń, odpowiedzialność, wyobraźnia, zaufanie jako metod badawczych. Seminaria będą miały na celu przedyskutowanie kwestii, czy powyższe wartości mogą być także stosowane w szeroko rozumianych badaniach historycznych, co w takim kontekście znaczy termin "metoda", i jakie byłyby konsekwencje stosowania wartości jako metod i tworzonej przy ich pomocy wiedzy. W drugiej części zajęć podjęta zostanie kwestia badań post-jakościowych z ich propozycją skupienia się na podejściach i dociekaniach (inquiry) raczej, niż metodach oraz eksperymentowania z różnymi sposobami budowania i przedstawiania wiedzy, a także na zagadnieniu cnót epistemicznych i ich relacji do wartości w naukach humanistycznych. W oparcie o najnowszą literaturę przedmiotu dyskusji poddane zostaną lektury badaczy snujących refleksje na temat różnych cnót i wartości, rozważona zostanie idea wartości jako kategorii badawczych, pojęć jako metod (pedagogika pojęć), a także fikcji jako metody oraz ciekawych dyskusji na temat rewolucji uważności we współczesnej humanistyce. |
Kod ECTS
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Ogólnie: Zainteresowanie teorią i metodologią badan humanistycznych oraz nowymi tendencjami w badaniach humanistycznych. Znajomość języka angielskiego (niektóre rekomendowane teksty będą w języku angielskim). | W cyklu 2023/2024: Zainteresowanie transdyscyplinowymi i teoretycznymi problemami wiedzy humanistycznej oraz budowaniem własnych kategorii analitycznych i podejść badawczych. Dobra (co najmniej bierna) znajomość języka angielskiego. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU doktorant/ka:
Zna nowe tendencje w badaniach humanistycznych i ich związek z zachodzącymi aktualnie w świecie zmianami Zna i potrafi zastosować do swoich badań wybraną wartość jako metodę podejścia i analizy materiału badawczego Potrafi wykorzystać nabyta wiedzę do rozwiązania problemów badawczych stawianych w pracy doktorskiej Potrafi myśleć w sposób innowacyjny; aktywizuje takie cnoty intelektualne, jak krytyczność, odwaga, odpowiedzialność Jest gotowa/y podejmować wyzwania naukowe związane z dynamicznym rozwojem wiedzy historycznej
Kryteria oceniania
Od uczestników wymagana jest obecność na zajęciach, aktywność, krytyczny rozbiór rekomendowanych tekstów, oraz przygotowanie roboczej wersji tekstu (min. 3,000 słów), który mógłby stanowić w przyszłości fragment pracy czy też podstawę do napisania artykułu naukowego.
Literatura
Rebecca Coleman and Debra Ferreday Taylor, Introduction: Hope and Feminist Theory. Journal for Cultural Research", vol. 14, no. 4, October 2010: 313-321.
Michael Thomas Hayes, Pauline Sameshima, Francene Watson, “Imagination as Method.” International Journal of Qualitative Methods, vol. 14, no. 1, 2015: 36-52.
Eric Leake, Empathy as Research Methodology, in: Handbook of Research Methods in Health Social Sciences, ed. Pranee Liamputtong. Singapore: Springer, 2019: 237-252.
Hirokazu Miyazaki, Hope as Method, w: tegoż, The Method of Hope. Anthropology, Philosophy, and Fijian Knowledge. Stanford: Stanford University Press, 2004: 1-30.
Ewa Nowicka, „Przyjaźń jako narzędzie pracy antropologa: wątpliwości etyczne”. Człowiek i społeczeństwo, vol. 24, nr 5, 2005: 191-210
Michał Podsędek, „Empatia jako narzędzie historyka — możliwości i ograniczenia. Wykorzystywania empatii w badaniu przeszłości”. Historyka, vol. 49, 2019: 387–402.
Piotr Sztompka, Zaufanie: fundament społeczeństwa. Kraków: Znak, 2007.
Lisa M. Tillmann-Healy, “Friendship as Method.” Qualitative Inquiry, vol. 9, nr 5, 2003: 729-74.
Anna L. Tsing, Sztuki uważności, przeł. Przemysław Czapliński, „Teksty Drugie”, nr 1, 2020: 204-214.
W cyklu 2023/2024:
“Rewolucja uważności”, red. Andrzej Kasperek, Kultura Współczesna, nr 3(110), 2020. „Cnoty epistemiczne”, red. Jacek Małczyński, Renata Tańczuk, numer tematyczny, Prace Kulturoznawcze, vol. 26, nr 2, 2022. „Wady poznawcze”, numer tematyczny Filozofuj!, nr 2, 2022. Charmaz Kathy, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, przeł. Barbara Komorowska. Warszawa: PWN, 2009. Domańska Ewa, "Metodologia praktyczna", w: Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska i Jan Pomorski. Warszawa: PWN, 2022: 359-372. Madej Anna, Wybrane wartości jako kategorie badawcze w nauce z punktu widzenia myśli M. Hellera. Semina Scientiaru, nr 7, 2008: 49-61. Sugiera Małgorzata, Fikcje jako metoda. Strategie kontr(f)aktualne w pisaniu historii, literaturze i sztukach. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2018. Taguchi, Hillevi Lenz and Elizabeth Adams St.Pierre, “Using Concept as Method in Educational and Social Science Inquiry”. Qualitative Inquiry, vol. 23(9), 2017: 643–648. Tsing Anna L., "Sztuki uważności", przeł. Przemysław Czapliński. Teksty Drugie, nr 1, 2020: 204-214. Van Dooren Tom, Eben Kirksey, Ursula Münster, "Multispecies Studies. Cultivating Arts of Attentiveness". Environmental Humanities, vol. 8, nr 1, 2016: 1-23. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: