Społeczność i kultura starożytnej Aleksandrii - I 31-WY20Z13
Centrum hellenistycznej państwa Ptolemeuszów stanowiło nowe miasto – Aleksandria. W jej różnorodnej społeczności szczególne znaczenie odgrywali Grecy oraz diaspora żydowska. Do znacznych zmian we wzajemnych stosunkach między tymi grupami dochodzi za panowania rzymskiego. Na bogatym i dynamicznym podłożu aleksandryjskim rozwinie się także intelektualne centrum wczesnego chrześcijaństwa (szkoła Orygenesa). Tematyka wykładu obejmuje historię polityczno-społeczną Aleksandrii oraz analizę jej kultury. Propozycja niniejsza skierowana jest do osób zainteresowanych światem klasycznym, historią kultury i literatury (w tym żydowskiej), wczesnym chrześcijaństwem, oraz problematyką społeczną starożytności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE)
Wiedza: student zna i rozumie
Koncepcję tropów i tropiki w ujmowaniu zjawisk historycznych i cywilizacyjnych.
Podstawowe rozstrzygnięcia i zasady rządzące historycznymi i współczesnymi tradycjami cywilizacyjnymi europejskimi (grecka, rzymska, żydowska, chrześcijańska, islamska, laicka).
Umiejętności: student potrafi
Identyfikować i krytycznie opisywać sytuacje graniczne w życiu społecznym politycznym, kulturowym i religijnym.
Identyfikować inter- i transdycyplinarne problemy badawcze.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Przekraczania granic własnych uwarunkowań światopoglądowych i kulturowych.
Twórczego myślenia o problemach społecznych.
Twórczych zachowań wobec konfliktów kulturowych.
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna genezę powstania i historię Aleksandrii
potrafi uzasadnić rolę Aleksandrii jako centrum kulturowego
rozumie konfliktogenną sytuację społeczną miasta
zna historię i problemy diaspory aleksandryjskiej
zna znaczenie szkoły aleksandryjskiej w rozwoju teologii wczesnego chrześcijaństwa
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych
dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza
dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej
dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem
Literatura
• Barclay J.M.G. (1999) Jews in the mediterranean diaspora. From Alexander to Trajan (323 BCE – 117 CE). : University of California Press.
• Collins J.J. (1999), Between Athens and Jerusalem. Jewish Identity in the hellenistic Diaspora. Michigan.
• Modrzejewski Mélèze J. (2000). Żydzi nad Nilem. Od Ramzesa II do Hadriana. Mogilany. The Enigma Press
• Nakonieczny R. (2013). Alexandria Iudaica. Wokół paradygmatu dyfuzji kulturowej. Katowice.
• Nakonieczny R. (2005). O antropologii Dydyma Aleksandryjskiego (In Genesin). Katowice.
• Rajak T. (. 2002). The Jewish dialogue with Greece and Rome. Studies in cultural and social interaction. Leiden.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Uwaga: zajęcia będą prowadzone offline na platformie moodle. Szczegóły zostaną podane osobom zarejestrowanym na zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: