Drogi i bezdroża aksjologii - I 31-WY20Z12
Wykład interdyscyplinarny z cyklu „świat wartości”. Poszukiwania tego cyklu obracają się wokół kilku bloków tematycznych: Ontologia wartości. Konieczność(?) wartości. Aksjologiczne fundamenty systemu prawnego. Aksjologiczne podstawy wychowania. Świat wartości w literaturze. Poszukiwanie etyki dla współczesności. Pytania stawiane w trakcie badań dotyczyć będą również obszaru granicznego w rozumieniu styku teorii (nauka, systemy filozoficzne, kodyfikacje, deklaracje, fikcje literackie i filmowe) i praktyki (fakty, procesy sądowe, doświadczenia jednostkowe).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE)
Wiedza: student zna i rozumie
Koncepcję tropów i tropiki w ujmowaniu zjawisk historycznych i cywilizacyjnych.
Podstawowe rozstrzygnięcia i zasady rządzące historycznymi i współczesnymi tradycjami cywilizacyjnymi europejskimi (grecka, rzymska, żydowska, chrześcijańska, islamska, laicka).
Wybrane teorie dotyczące życia społecznego i jego rozwoju.
Umiejętności: student potrafi
Interpretować naukę w jej kulturowych uwarunkowaniach.
Rozpoznawać wielkoskalowe problemy cywilizacyjne i społeczne i krytycznie oceniać proponowane w stosunku do nich rozwiązania
Komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców teorii naukowych.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Twórczego myślenia o problemach społecznych.
Twórczych zachowań wobec konfliktów kulturowych.
Krytycznej oceny działań grup i społeczności, do których należy.
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna i rozumie pojęcie „wartość”
zna przykładowe teorie filozoficzne dotyczące wartości
zna przykładowe przypadki sporu wokół wartości (np. procesy sądowe, wątpliwości legislacyjne)
potrafi scharakteryzować współczesne problemy aksjologiczne (np. w dziedzinie prawa, edukacji, bioetyki)
potrafi sformułować postulaty z zakresu aksjologii
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): praca zaliczeniowa (esej) bez istotnych błędów formalnych, merytorycznych, językowych, poprawnie zredagowana i sformatowana, stanowiąca jednocześnie autorskie (twórcze bądź częściowo odtwórcze) opracowanie zagadnienia na podstawie przedstawionego i zalecanego materiału oraz badań własnych
dobry plus (+db; 4,5): jw, praca z drobnymi niedociągnięciami formalnymi bądź/oraz miejscami wyraźnie odtwórcza
dobry (db; 4,0): jw., praca z większą ilością niedociągnięć, o których wyżej
dostateczny plus (+dst; 3,5): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi brakami formalnymi, merytorycznymi, błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
dostateczny (dst; 3,0): praca zaliczeniowa (esej) z istotnymi błędami formalnymi, merytorycznymi, licznymi błędami językowymi, wadami redakcyjnymi i niestarannym formatowaniem, treściowo co do zasady poprawna
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność (powyżej 2), nieoddanie pracy, praca niespełniająca kryteriów rzetelnego opracowania formalnego i treściowego danej tezy, praca zawierająca jakąkolwiek część będącą plagiatem
Literatura
• Chałas K. (2003). Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Kielce: Wyd. Jedność.
• Nakonieczny R. (2016) Filozoficznoprawny aspekt kontrowersji wokół wyroku Trybunału Konstytucyjnego w sprawie uboju rytualnego (K 52/13). Poznańskie Zeszyty Humanistyczne, 31, 18-30.
• Wojtczak, S. (2010). O niewspółmierności wartości i jej konsekwencjach dla stosowania prawa. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
• Piechowiak M. (2012): Dobro wspólne jako fundament polskiego porządku konstytucyjnego. Warszawa. Wyd: TK.
• Zajadło J. (2008). Fascynujące ścieżki filozofii prawa. Warszawa: Wyd. LexisNexis.
• Zajęcki M. (2017). Aksjologiczna interpretacja prawa (studium z metodologii i teorii prawa). Warszawa Wyd. Semper.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Uwaga: zajęcia będą prowadzone offline na platformie moodle. Szczegóły zostaną podane osobom zarejestrowanym na zajęcia. |
W cyklu 2021/SL:
Uwaga: zajęcia będą prowadzone offline na platformie moodle. Szczegóły zostaną podane osobom zarejestrowanym na zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: