Losy elit w XX w. - biografie uczonych w dobie konfliktów i zmian ustrojowych 31-WY20Z07
Wykłady obejmą problematykę losów europejskich elit akademickich XX w. na wybranych przykładach w kontekście zachodzących w Europie procesów modernizacyjnych, kulturowych, światopoglądowych i politycznych. Z tej perspektywy ujęte zostaną szanse, zagrożenia i eliminacje kierunków badań i kształtowanie się dyscyplin naukowych. Celem wykładów jest analiza zjawiska na przykładach losów wybranych uczonych m.in. twórców pojęć ludobójstwa i zbrodni przeciwko ludzkości Hersza Lauterpachta i Rafała Lemkina, fizyka, noblisty Richarda Feynmana. Polskie losy uczonych doby międzywojennej , powojennej i nauki emigracyjnej będą reprezentowane przez mniej znane postacie (m.in. Kazimierz Wize filozof medycyny, Ludwik Fleck, twórca pojęcia stylu i kolektywu myślowego, Jerzy W. Borejsza, badacz totalitaryzmów, Zbigniew A. Kruszewski, politolog). Wybór postaci o różnych drogach i osiągnięciach naukowych pozwoli ukazać szeroki wachlarz osobistych uwarunkowań.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE)
Wiedza: student zna i rozumie
Geograficzne, społeczne, kulturowe i polityczne uwarunkowania przepływów wiedzy i kompetencji naukowo-społecznych.
Międzykulturowy charakter komunikacji idei w nauce.
Relacje nauki i wiedzy potocznej oraz mechanizmy kształtowania postaw pozanaukowych.
Umiejętności: student potrafi
Analizować zmienność roli nauki w życiu społecznym.
Analizować różne typy wiedzy i ich wzajemne relacje.
Interpretować naukę w jej kulturowych uwarunkowaniach.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
Twórczego myślenia o problemach badawczych.
Twórczego myślenia o problemach społecznych.
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Zna biograficzną perspektywę interpretacji dziejów nauki.
Rozumie społeczne procesy kształtujące indywidualne postawy badawcze.
Zna i rozumie konsekwencje indywidualnych uwikłań w konflikty XX wybitnych uczonych dla kształtowania się nauki.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0): esej oceniony na 5,0
dobry plus (+db; 4,5): esej oceniony na 4,5
dobry (db; 4,0): esej oceniony na 4,0
dostateczny plus (+dst; 3,5): esej oceniony na 3,5
dostateczny (dst; 3,0): esej oceniony na 3,0
niedostateczny (ndst; 2,0): więcej niż 2 nieobecności i/lub brak eseju.
Literatura
Borejsza, J.W., (2018). Ostaniec czyli ostatni świadek. Warszawa: Wielka Litera Sp. z o.o.
Feynman, R. P., (2018). Pan raczy żartować Panie Feynman! Przypadki ciekawego człowieka. Kraków: Znak.
Halicka, B., (2019). Życie na pograniczach. Zbigniew Anthony Kruszewski. Biografia. Warszawa: Instytut Historii Nauki PAN.
Musielak M., [red] (2017). Doktor Kazimierz Filip Wize 1873-1953. Zarys biografii intelektualnej. Poznań: Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu.
Płonka Syroka B., Jarnicki P., Balicki B., [red] (2015). Ludwik Fleck. Tradycje – inspiracje – interpretacje. Wrocław: Fundacja Nauki Projekt.
Sands, Ph., (2018). Powrót do Lwowa. O genezie „ludobójstwa” i „zbrodni przeciwko ludzkości”. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: